Ihmiset tekevät kaupungista kauniin

Matkailussa esitteen tekstit ja kuvat ovat usein hienompia kuin kohteet omin aistein koettuina.

| Päivitetty

Kuva: Pekka Lehmuskallio

Kävelimme kuukausi sitten Seinen rantaa. Jos oikein muistan, niin kuljimme Invalidesin sillalta kohti Louvrea. Tarkalla paikalla ei merkitystä ole, mutta aivan matkailullisen Pariisin ydinalueella siis liikuttiin.

Panimme merkille, että nokkospuskat rehottivat, hiekkapohjaisesta kuivasta maastosta nousi kamala pöly, ja roskiakin näkyi lojuvan puistossa.

Matkaamme nämä pienet esteettiset haitat eivät pilanneet. Jatkoimme kohti päivän käyntikohteita kuten vaikuttavaa Sainte-Chapellen kappelia.

Matkailussa esitteen tekstit ja kuvat ovat usein hienompia kuin kohteet omin aistein koettuina.

Muutama vuosi sitten kävimme Cinque Terressä Italian rannikolla. Unescon maailmanperintöluetteloon päässyt idyllinen kalastajakylä näytti valokuvissa upealta. Kun paikalle pääsi, huomasi monen talon rappauksen rapistuneen ja maalin haalenneen.

Kalastajien paatit makasivat kaduilla rekvisiittana. Kalastajat olivat vaihtaneet paremmille apajille. He myivät jäätelöä turisteille.

Venetsian ihanat kanaalit saattavat kesähelteellä lemuta.

Tällaisia kokemuksia on varmasti kaikilla matkailijoilla. On sitten käyty lähempänä tai kauempana.

Mutta nämäkö ovat niitä ensimmäisiä asioita, joista kerromme ystäville ja tutuille? Kirjoitamme postikorttiin? Tai nykyisin some-päivityksiin?

Rohkenen veikata vastauksen olevan ei.

Tämän uskoisin pätevän myös silloin, kun turisteja saapuu Raumalle.

Kyllä he saattavat huomata rikkaruohot puistossa tai sen, että jotkut Vanhan Rauman talot ovat maalauksen tarpeessa – mutta se tuskin romahduttaa kaupunkimme mainetta matkakohteena.

Paljon suurempi merkitys, niin hyvässä kuin varsinkin huonossa, on ihmisillä.

Ihmiset voivat tehdä vähän nuhjuisestakin kaupungista kauniin.

Ihmiset voivat saada hienonkin kaupungin näyttämään ikävältä.

Kun omia reissujaan muistelee, niin positiivisin mielikuva on jäänyt niistä paikoista, joissa on ollut hyvä olla. Kaikki ei ole välttämättä ollut ihan viimeisen päälle, mutta palvelu on kuitenkin pelannut ja ihmiset tuntuneet mukavilta.

Jokainen meistä vaikuttaa oman paikkakuntansa vetovoimaan, suuntaan tai toiseen.

”Venetsian ihanat kanaalit saattavat kesähelteellä lemuta.”

Kirjoittaja on Marva Median päätoimittaja.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut