Jäänmurtaja Nordica puski keikkatöitä Ohotanmerellä

Nordica oli palkattu koko viime talveksi avustamaan venäläistä Sovcomflot varustamoa, joka tekee Sakhalin Energylle tutkimus- ja poraustöitä Ohotanmerellä Sahalinin saaren edustan öljy- ja kaasukentillä.

Menomatka työkeikalle sujui ongelmitta Koillisväylän kautta. Vaikka Ohotanmeri sijaitsee Helsinkiä eteläisemmillä leveysasteilla, on tammikuun keskilämpötila sen pohjoisosissa -24 astetta ja eteläosissa – 6 astetta.

Avustus oli lähinnä valmius­asemissa olemista ahtojäiden varalta ja toimintaa muissa poraustornien turvallisuuteen ja huoltoon liittyvissä tilanteissa.

Työtilaus oli tehty toukokuun alkuun asti, jolloin jäätilanne helpottuu. Sitä jatkettiin lyhyellä poikkeamisella Korean Busaniin, jonka tarkoitusta ei ole kerrottu.

Koko työtilauksen vuokrahinnaksi on arvioitu viisi miljoonaa euroa.

Vuokrakeikan päätyttyä Nordica suuntasi pohjoisen Tyynenmeren poikki USA:n länsirannikolla olevaan Vancouveriin. Siellä alus täydensi polttoaine- ja muonavarastojaan sekä vaihtoi miehistöään vuorotteluvapaalle.

Lyhyen satamakäynnin jälkeen Nordica ponnisteli Luoteisväylän kautta Grönlannin Nook’iin. Matka sujui huvin, sillä Nordica teki samalla ajallisen ennätyksen Luoteisväylän ylityksessä.

Ennätys oli todennäköisesti harkittu teko, jotta Suomen kaksi vuotta kestävä puheenjohtajuus Arktisessa neuvostossa saa siitä mainiota PR-tukea.

Entinen ennätys oli vuodelta 2008, jolloin Kanadan rannikkovartioston murtaja Louis L. St-Laurent lähti Luoteisväylälle 5.7. Kanadan St. John’ista ja saapui Alaskan Point Barrow’iin 30.7.

Nordica ylitti Luoteisväylän vastakkaiseen suuntaan. Se lähti Vancouverista 5.7.2017 ja saapui Nook’iin 29.7.

Yhdellä päivällä nopeampi ennätys sai lisähohtoa siitä, että Nordican ponnistelema 6 214 mailin pituinen suorite oli satoja maileja pitempi kuin entinen ennätysmatka.

Sitä paitsi väylän vaikeimman osuuden läpikulku tapahtui pari päivää sitä aikaisemmin.

Luoteisväylän ylitys oli nimetty Arctic 100 -matkaksi, koska se juhlisti Suomen sata vuotta täyttänyttä itsenäisyyttä.

Arctic 100 -matkalle oli alun perin tarkoitus kutsua mukaan suurehko joukko kansainvälisiä tutkijoita, mutta rahoitusvaikeuksien johdosta jouduttiin tällä kertaa tyytymään pienempään ryhmään. Siinä oli mukana asiantuntijoita Australiasta, Kanadasta, Ruotsista ja Suomesta.

Tarkka taloudenpito oli perusteltua, mutta tässä lienee säästetty väärässä paikassa.

Nordican työnäyte tositilanteessa on mainio markkinointikeino monitoimimurtajiemme työtilausneuvotteluissa ja uusien jäänmurtajatilausten hankinnassa telakoillemme, etenkin niiden rakentamiseen erikoistuneelle Rauman telakalle, jossa Finnyards`in perinteitä jatkaa nyt RMC-yhtiö.

Toivottavasti kansainväliselle tutkijajoukolle suunniteltu PR-matka voidaan toteuttaa ensi kesänä, ja varmistaa matkan rahoitus ajoissa valtiovaltamme riittävän korkealta taholta.

Luoteisväylän ylityksen jälkeen Nordica poikkesi paluumatkallaan tanskalaiselle telakalle korjauttamaan Tanskassa valmistettua nosturiaan.

Myös aluksen helikopterikenttä vaatii korjausta. ’

Nämä olivat ainoat varsinaiset kolhut sekä vuokrakeikan että Arctic 100 -matkan aikana.

Helikopterikenttää oli viimeksi tarvittu, kun matkalla mukana ollut helikopteri kuljetti kutsuvieraita ihailemaan Luoteisväylän jääkentillä tallustelevia jääkarhuja.

Nordicaa odotellaan myöhemmin syksyllä asemapaikalleen Rauman telakalle.

”Helikopteri kuljetti kutsuvieraita ihailemaan Luoteisväylän jääkentillä tallustelevia jääkarhuja.”

Kirjoittaja onraumalainen merikapteeni

Lisää aiheesta