Kokemuksia Satakunnan keskussairaalan potilaspalvelusta

Minulla todettiin vuodenvaihteessa vakava sairaus.

Olen nyt alkuvuodesta käynyt Satakunnan keskussairaalassa useammassa tutkimuksessa, leikkaushoidossa ja hoitoni jatkuvat siellä edelleen.

Tänä aikana olen hämmästynyt ja ilahtunut saamastani potilaslähtöisestä palvelusta.

Saavutettavissani ovat olleet moniammatillisesti eri ammattiryhmät, jotka ovat tehneet tiivistä yhteistyötä näkyvästi.

Minä olen saanut keskittyä itseni hoitamiseen, ammattitaitoinen henkilökunta on ollut ympärilläni tukemassa niin, että he ovat koonneet toimivan hoitoverkoston ympärilleni eikä minun ole tarvinnut ”juosta” eri tahojen perässä, vaan minä olen ollut potilaana keskiössä.

Esimerkiksi olen useampana päivänä käynyt eri tutkimuksissa, joihin ollut päivän aikana sovittuna joku kellonaika.

Mutta kun edellinen tutkimus onkin mennyt nopeammin ohi, ei minun ole kertaakaan tarvinnut jäädä odottelemaan seuraavaa aikaa, vaan viestit yksiköistä lähteneet toiseen yksikköön ja aikatauluja aikaistettu mahdollisuuksien mukaan seuraavaan tutkimukseen.

Tehokasta ja potilasystävällistä: minulla ei tutkimuksissa mennytkään koko päivää, vaan puolikas.

Leikkaukseni suoritettiin uudessa leikkaushoitoyksikössä. Vau, toiminta vaikutti tehokkaalta yksikön toiminnan kannalta, mutta edelleen potilasystävällistä.

Jäin leikkauksen jälkeen vuorokaudeksi heräämön tarkkailuosastolle. Kuntouttava näkökulma näkyi heti toiminnassa.

Ilahduttavaa oli havaita, kuinka kaksi ikäihmistä jo heti leikkauspäivän iltana keitteli yhdessä iltateetä.

Seuraavana aamuna leikannut lääkäri tuli tapaamaan minua jo ennen aamupalaa, kaikki tarvittavat kotiutuspaperit tehtynä, joten olin valmis jo heti aamulla kotiutumaan, kun itse olen valmis.

Koko tämän hoitoni aikana olen kokenut saamani palvelun keskussairaalassa todella potilaslähtöiseksi ja hoitoketjujen toimiviksi.

Yhtään kontaktia eri toimijoihin siellä ei ole ollut, etteikö minulta olisi lääkäreitä myöten kysytty, onko minulla kysyttävää. Lääkärit ovat myös koko aikana tuntuneet olevan aidosti läsnä, vaikka varmasti kiireisiä ovatkin.

Koko ajan minulla on ollut kaksi yhteystietoa, joihin voin soittaa, jos kysyttävää ilmenee, toinen virka-aikana ja toinen 24/7, turvallista, eikö totta.

Myös henkilökunta on iloista ja todella palvelualtista, mihin uskon sen vaikuttavan, että kun palveluketjut toimivat, myös henkilökunta nauttii ja jaksaa työssään paremmin.

Halusin vain jakaa kokemukseni ja herätellä ajatuksia toiminnan kehittämistä tulevan Soten alla.

Tehokasta ja potilasystävällistä: minulla ei tutkimuksissa mennytkään koko päivää, vaan puolikas.

Tyytyväinen potilas