Länsirannan raskaalle rakentamiselle on vaihtoehtoja

Arkkitehdin vaihtoehtoinen näkemys Länsirannan alueesta.
Arkkitehdin vaihtoehtoinen näkemys Länsirannan alueesta. Kuva: Jukka Koivula

Kaupunki pyrkii edelleen toteuttamaan Skanskan ja osuusliikkeen vaatimukset laajasta kauppakeskuksesta ja kerrostalokortteleista välittämättä lausunnoista ja muistutuksista.

Suurta kokoa hämärretään pilkkomalla neliöitä. Suunnitelmat eivät istu Rauman keskustan mittakaavaan.

Kertarysäyksellä toteutettava suuri yhtenäinen kauppakeskus korvaisi Vanhan Rauman erikoiskaupan keskuksena selityksistä huolimatta.

Näyttäähuutokaupalta

Vanhalle Raumalle varataan rooli ”palvelupainotteisempana” ja turistialueena. Porissa ja Hämeenlinnassa isot kauppakeskukset ovat tyhjentäneet vanhojen keskustojen liiketiloja – miten täällä olisi toisin.

Kaupan neliöiden ennusteita on koko ajan lisätty, vaikka seudun väki vähenee. Tämä näyttää huutokaupalta.

Aiempien kaavaselostusten mukaan liiketilan tarvelaskelmiin liittyy lukuisia epävarmuuksia. Uskotaanko, että Raumalle syntyisi kerralla yli kuusikymmentä uutta liikettä?

Kaupunki myisi edullisesti rakennusoikeutta ja tekisi vielä uusittavan kunnallistekniikan.

Pysäköintinormit on väljennetty, koska autopaikat eivät muuten mahtuisi.

Kaikki liikenne pakotettaisiin mutkaisille, varjoisille takakaduille ja asiakaspysäköinti kauppakeskuksen päälle, sieltä tulisi ajosilta viidennen kerroksen korkeudella laajennuskorttelin katolle.

Katuverkosto menisi uusiksi ja yleisiä pysäköintipaikkoja olisi vain muutama.

Menetettäisiin mahdollisuus linja-autoaseman kehittämiseksi matkakeskuksena, kun linja-autot sullottaisiin kauppakeskuksen toisen kerroksen alle äärimmäisen ahtaaseen paikkaan. Liikenneympäristöstä tulisi huono.

Nykyiset kauppakeskukset voitaisiin uudistaa tai lisärakentaa vaiheittain.

Selostuksessa myönnetään, että ”rakentamisen suuri tehokkuus, asuinkortteleiden pysäköintiratkaisut, rampit ja huoltoalueet sekä viherelementtien vähyys saattavat tuottaa epäviihtyisää katuympäristöä.”

Kaavoittaja totesi aiemmin, ettei viitesuunnitelmia ole kehitetty tarpeeksi kaavan tavoitteiden mukaisiksi.

Ainoa kaavan havainnekuva, joka olikin virheellinen, on poistettu asiakirjoista.

Vaihtoehtoinen lähestymistapa

Vaihtoehtoinen tapa olisi pitää nykyiset korttelirajat ja kehittää kahta kaupan korttelia, Tarvontoria ja pohjoisosassa aiempaa Sokoksen paikkaa.

Linja-autoasema ja sen alue päivitettäisiin matkakeskuksen paikkana, kaupungin omistama (Hesen) pysäköintialue tasovarauksena. Katuverkosto säilyisi – erityisesti Tehtaankatu.

Nykyiset kauppakeskukset voitaisiin uudistaa tai lisärakentaa vaiheittain.

Entisen Sokoksen korttelissa on paljon laajennusvaraa. Jos tarve on, nykyisen Tarvontorin paikalle sopii valokatteinen, vaikkapa kaksikerroksinen kauppakeskus, jossa olisi runsaasti tilaa. Tästä on olemassa hyvä suunnitelma (Schauman arkkitehdit v. 2008).

Perspektiiviluonnos perustuu näihin tavoitteisiin.

Pipanpolku jatkaisi Kanalinrannan vihreätä raittia väljästi ja Tehtaankadun yli voisi tulla lasikäytävä yhdistämään kauppakeskuksia ja viherseinillä varustettuja pysäköintitasoja.

Matkakeskuksen alueelle mahtuisivat myös paikallisbussit, taksit ja saattoliikenne.

Savilassa olisi pysäkki ja taksitolppa, mutta myös lisätilaa Vanhan Rauman parkkipaikoille.

WSP:n selvityksissäkin kauppakortteleihin kuuluisi vanha Sokoksen kortteli.

Korkea kerrostaloblokki ei sinne sovi, mutta liiketilojen yhteyteen voi sopia asumista keskustamaiseen tapaan rakennusten yläosiin.

Kaavatyössä tulisi etsiä realistista mitoitusta ja Rauman mittakaavaa.

Jukka Koivula

arkkitehti