Merellinen Rauma nyt helpommin saavutettavissa

Meri on vetäytynyt vuosisatojen kuluessa niin kauaksi kaupungin keskustasta, että Rauman markkinointi merikaupunkina tuntuu nykyään hieman liioittelevalta. Osuvampi termi on ”Merellinen Rauma”, koska monipuolinen merimaisema on viimeaikaisten hankkeiden ansiosta tullut raumalaisille sekä turisteille helpommin saavutettavaksi ja nautittavaksi.

Hyvin suunnitelluista ja toteutuneista merellisistä kohteista kiitettävän arvosanan ansaitsee Poroholman leirintäalueen ja Otalahden ”palmurannan” muodostama kokonaisuus, jonne matkaa torilta on vain vajaat kolme kilometriä. Missäpä muualla voi ihailla kolmea isoa purjelaivaa, joista löytyy mm tunnelmallinen ravintola ja Karaokebaari. Lisäksi alueella toimii terassiravintola, yksityiskäyttöön varattava pitsihuvilapaviljonki ja uimarannan Rantaravintola.

Hyvän arvosanan sopii antaa Suvitien varren uusille laitureille ja parkkipaikoille johtavalle kävelytielle, jolta voi poiketa Merijakamon kahvilan terassille ihailemaan sisäsaaristoon avautuvaa merimaisemaa.

Jos tämä ei riitä, niin vesibussilla pääsee tutustumaan lähisaariin ja ulkomeren partaalla sijaitsevaan Kylmäpihlajan majakkaluotoon. Omia eväitä ei tarvitse ottaa mukaan, koska ruokapalveluja on tarjolla käyntikohteissa.

Uusia, merelliseen asumiseen tähtääviä kehitelmiä on myös julkistettu. Koska vapaata merenrantaa ei enää ole tarjolla asuntojen rakentamista varten, niin pulman ratkaisuksi suunnitellaan rannan tuntumassa olevien alueiden kaavoittamista ja yhdistämistä kanavan avulla mereen.

Nykyisillä kaivinkoneilla on helppo kaivaa veneilykelpoinen väylä merenrannasta läheiselle tonttialueelle, kuten Uusi-Lahden kartanon viereinen pelto, josta on lyhyt matka Salinkedon lahteen, sekä Petäjäksen ja Otalahden välinen kannas, joka on saanut nimekseen Telakkaranta.

Kummastakin kohteesta on julkaistu havainnekuvia. Vaikka ne ovat mittasuhteiltaan puutteellisia ja kanavan varsille piirretyt rakennukset muistuttavat venevajoja ja uimakoppeja, antavat ne näkemyksen tavoitteesta, johon pyritään.

Edellä mainittuja helppotöisempi, kerrostaloille ja erityisesti muhkeille, huvilamallisille omakotitaloille sopiva merellinen tonttialue löytyisi lähes keskustasta. Tarkoitan tällä Rauman Kanalin viereistä metsikköä Kauppaoppilaitoksen ja Kanalin laituripaikka-poukaman välisellä rantakaistaleella. Alueen rantapolulla tapaa vain harvoin lenkkeilijän tai koiran kävelyttäjän.

Nuorisokaan ei ole kiinnostunut majanrakentamisesta tai intiaanileikeistä rämettyneessä metsässä, vaan koko 400 metriä pitkä ja 100 metriä leveä alue on täysin käyttämätön. Mikäli se kaavoitetaan, tulisi siitä kaupungin upein, merellinen asutusalue, jota voitaisiin harkita jopa korkean laatuvaatimustason asuntomessukohteeksi.

Jos samalla Kanalin reunus kivetään Kauppaoppilaitoksen ja laituripoukaman väliltä, ruopataan pois siihen kohtaan kasvanut kaislikko ja varataan vapaat venepaikat uudisrakennuksille, voisi messualue päihittää näyttävyydellään naapurikaupunkien vastaavat näyttelykohteet.

Suotavaa olisi myös rakentaa niin korkea pohjapato Kanaliin heti venepaikkojen jälkeen, että se takaisi yläjuoksulle vedenkorkeudeksi meriveden nollatason, jolloin Kanalin nykyinen, alhaisena pysyttelevästä meriveden korkeudesta johtuva alennustila kohentuisi.

Samalla se helpottaisi Raumanjokeen nousevien kalojen pääsyä Buena Vistan kohdalla olevan pohjapadon yli.

Kaikki tämä tietysti maksaa, mutta investoinnin hinta/hyötysuhde olisi todennäköisesti kanavarakentamista edullisempi.

”Helppotöisempi, kerrostaloille ja erityisesti muhkeille, huvilamallisille omakotitaloille sopiva merellinen tonttialue löytyisi lähes keskustasta.”

Kirjoittaja on raumalainen merikapteeni.