Merenkulkijain kaupungista laivojen rakentajaksi

Rauman alue on perinteistä merenkulun ja laivojen rakentamisen aluetta. Tähän perinteeseen voi tutustua Rauman merimuseossa.

Raumalla oli jo vuodesta 1918 Rauma Woodin ns. vetotelakka. Tällä telakalla kunnossapidettiin Rauma Woodin (myöhemmin Rauma-Repola) omia hinaajia.

Ministeri Väinö Tanner ajoi voimakkaasti Turun lisäksi myös Raumalle korjaustelakan aikaansaamista.

Tässä telakkaprojektissa oli eri aikoina mukana valtio, Rauman kaupunki sekä Rauma-Raahe Oy. Rauman allastelakan rakentaminen aloitettiin 1943 ja se valmistui 1947.

Ensimmäinen laiva altaassa oli Merivienti Oy:n Tornator, joka mainitaan Juha Vainion laulus-sa.

Välittömästi muun telakkarakentamisen yhteydessä aloitettiin valtava sotakorvauslaivojen rakentaminen Neuvostoliittoon.

Rauhan ehdoissa (300 miljoonaa dollaria kuudessa vuodessa ) Suomi joutui toimittamaan mm. 522 laivaa Neuvostoliitolle.

Raumalle määrättiin perustettavaksi myös toinen telakka. Näin perustettiin puulaivoja rakentamaan Holmingin telakka. Hollming rakensi sotakorvaussopimuksen mukaisesta 90 kuunarista 34 puukuunaria. Yhtiön perustivat Filip Holming, Kaarlo Pulli, August Mannonen ja Hugo Pöntynen.

Hollming ja Rauma-Raahe (Rauma-Repola) selvisivät sotakorvaustilauksista hyvin.

Seuraavien vuosikymmenten aikana nämä telakat rakensivat satoja laivoja niin suomalaisille kuin ulkomaalaisille laivanvarustajille.

Myöhemmin telakat yhdistyivät, jonka jälkeen telakka myytiin norjalaiselle Akerille sekä myöhemmin eteläkorealaiselle omistajalle STX:lle, joka ajoi raumalaisen laivanrakentamisen nollille.

Vanhat telakkasuvut perustivat uuden yhtiön, Rauma Marine Constructions (RMC). Tässä raumalaisen laivanrakennuksen uudelleen kehittämisessä on jälleen mukana Rauman kaupunki.

Tunnustuksen ansaitsevat RMC:n lisäksi kaupunginjohtaja Kari Koski sekä kaupunginhallitus ja valtuusto hyvistä päätöksistä.

Näin säilyy Rauma laivojen rakentajien kaupunkina.

Ei muuta kuin uusia tilauksia.

Rauman alue on perinteistä merenkulun ja laivojen rakentamisen aluetta. Tähän perinteeseen voi tutustua Rauman merimuseossa.

Markku Palonen