Monitoimimurtajan markkinointikeikka

Toimittaja Heikki Haapavaaran ja valokuvaaja Jarmo Vehkakosken tuore Luoteisväylä-kirja kertoo miten Raumalla rakennetut monitoimimurtajat Nordica ja Fennica ryskivät tiensä läpi Luoteisväylän.

Kyse oli valtionyhtiö Arctian suuresta markkinointiponnistuksesta. Suomi yrittää päästä uusille arktisille markkinoille, jotka avaisivat miljardibisneksen.

Pohjois-Amerikka tarvitsee uusia jäänmurtajia. Katseet kääntyvät Suomeen, joka on tässä kapeassa segmentissä maailmanmahti. Noin 70 prosenttia maailman jäänmurtajista on tehty Suomessa.

Nordican matkassa olikin mukana USA:n ja Kanadan jäänmurron kärkiosaajia.

Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste uskoo kirjassa, että suomalaisen jäänmurtajan myyminen, rakentaminen tai vuokraaminen Kanadaan on lähempänä kuin koskaan.

USA on haastavampi. Maassa murtajat on luokiteltu sotalaivoiksi, jotka pitää rakentaa Yhdysvalloissa. Donald Trumpin valinta presidentiksi saattaa lisätä vaikeuskerrointa.

Suomen telakoista Helsinki on rakentanut eniten jäänmurtajia, mutta venäläisomisteisena se ei tule kyseeseen länsikaupoissa. Rauma ja Turku sen sijaan voisivat jäänmurtajia Pohjois-Amerikkaan myydä.

Mahdollisia murtajamarkkinoita on myös muun muassa Venäjällä, Saksassa, Puolassa, Japanissa, Kiinassa, Etelä-Koreassa ja jopa Etelä-Amerikassa.

Raumalla rakennetut monitoimimurtajat ovat tehneet öljy-yhtiöiden töitä Yhdysvalloissa.

Nämä kesäkeikat ovat olleet Arctialle hyvää bisnestä, mistä suomalaiset veronmaksajat iloitsevat. Ensi kesäksi ei sopimuksia vielä ole.

Raumalaisittain mukavaa luettavaa ovat Luoteisväylä-kirjassa esitetyt arviot monitoimimurtajien toimivuudesta.

Kapteeni kehuu Nordicaa ketteräksi ja helposti käsiteltäväksi. Aquamaster-potkurilaitteisto pyöräyttää laivan tarvittaessa kolikon kokoisella alueella.

Konepäällikkö puolestaan arvioi monitoimimurtajan olevan todella hieno kompromissi. Hän ei lähtisi Luoteisväylälle millään muulla laivalla.

”Noin 70 prosenttia maailman jäänmurtajista on tehty Suomessa.”