RMC:n ensimmäinen on kelpo laiva

Rauma Marine Constructionsin ensimmäisen laivan luovutusjuhlat pidettiin tiistai-iltana. Matkustaja-autolautta Hammershusia ei tosin vielä luovutettu tanskalaiselle tilaajalleen, Molslinjenille.

Laiva lähti keskiviikkona toiselle merikoeajolle. Sitä odotettiin luottavaisin mielin, sillä ensimmäinen koeajo ennen juhannusta sujui hyvin.

Itse asiassa RMC:n ensimmäinen laiva ylittää tilaajan toiveet esimerkiksi kantavuuden ja ajonopeuden suhteen.

Luovutuksen siirtyminen suunniteltua myöhemmäksi muun muassa sähköalan lakon vuoksi ei aiheuta ongelmaa. Alus saadaan valmiiksi ennen sopimukseen kirjattua takarajaa.

Varustamolla ei vielä ole kiire, sillä Hammershus-lautta aloittaa liikennöinnin Tanskan Køgen ja Bornholmin Rønnen välillä vasta syyskuun alussa. Alus ajaa Bornholmista myös Saksan Sassnitziin.

Molslinjen voitti Tanskan valtion järjestämässä kilpailutuksessa Bornholmin-liikenteen 10–12 vuoden sopimuksella.

Taloudellisesti ensimmäinen uudisrakennusprojekti painuu ilmeisesti jonkin verran miinukselle.

Se ei historiallisen luovutusjuhlan hyvää tunnelmaa kuitenkaan latistanut. Tärkeintä tässä kohtaa oli, että Hammershusista tulee kelpo laiva.

RMC:n väki luottaa laivatilauksia tulevan lisää, kun Rauma on osaamisensa taas näyttänyt.

Ajankohtainen mahdollisuus on Kvarken Link, Vaasan ja Uumajan yhteisyritys, joka on tilaamassa laivaa Merenkurkun liikenteeseen.

Viime viikolla Kvarken Link kertoi kutsuneensa neljä telakkaa viimeiselle kierrokselle. Tarjoukset pitää jättää elokuun loppuun mennessä, ja sopimus tehdä vielä tämän vuoden aikana.

Kvarken Linkin mukaan telakoista kolme on eurooppalaisia ja yksi aasialainen.

Laivan rahoitus tulee pääosin Vaasan ja Uumajan kaupungeilta sekä Suomen valtiolta, mikä lisää painetta tilata alus Suomesta. Varmaa se ei missään nimessä kuitenkaan ole.

”RMC:n väki luottaa laivatilauksia tulevan, kun Rauma on osaamisensa näyttänyt.”