Vikingin laivakauppa Raumalle mahdoton

Viking Gracen hinta oli 240 miljoonaa. Vikingin uudesta laivasta tulee isompi, mutta hinta Kiinassa on vain 190 miljoonaa euroa. Kuva: Esa Urhonen

Suomalaiset hämmästyivät keskiviikkona, kun Viking Line kertoi tehneensä aiesopimuksen uuden laivansa rakentamisesta kiinalaisen telakan kanssa.

Rauma Marine Constructions oli tarjouskisassa mukana, mutta vailla mahdollisuutta voittaa.

Vikingin tuoreen hankinnan, Turun telakalta valmistuneen Gracen, hinta oli 240 miljoonaa euroa. Uudesta ruotsinlaivasta tulee Gracea isompi ja edistyksellisempi, mutta kiinalaiset pyytävät aluksesta vain 190 miljoonaa.

Suomalaisen laivanrakennuksen vinkkelistä yhtälö on yksinkertaisesti mahdoton.

Rauman telakka saavutti hyvän maineen nimenomaan autolauttojen rakentajana. Raumalta on lähtenyt lauttoja monille merille. Jotkut ovat jääneet lähellekin, kuten Tallinkin laivat.

Vikingin Kiinaan mennyt tilaus on suurimmasta päästä, mitä Rauman telakalla voidaan rakentaa. Teknisessä mielessä siitä olisi todennäköisesti selvitty hyvin, mutta haastetta olisi kertynyt vähintään omiksi tarpeiksi.

RMC on nuori yhtiö, joka pyrkii kasvamaan askel askeleelta. Virheisiin ei tässä vaiheessa olisi varaa. Jokaisen projektin pitäisi kannattaa. RMC:n ensimmäisen oman laivakaupan hinta oli vain 68 miljoonaa euroa, joten harppaus Viking-luokkaan olisi ollut melkoinen.

Laivamarkkinat ovat virkistymässä. RMC on viestittänyt, että tarjouskanta on aktiivisempi kuin aikoihin. Työn alla olevan Mols-Linienin ja Viking Linen välimaastoon mahtuu mielenkiintoisia projekteja. Eiköhän niistä joku kiinni nappaa.

Harmillista Vikingin laivakaupassa on suomalaisen laivanrakennuksen verkosto-osaamisen siirtyminen Kiinaan.

Viking Linen mukaan laivan rakentamiseen osallistuu myös suomalaisia toimittajia. Yksi keskeisistä on suunnittelutoimisto Deltamarin, joka siirtyi muutama vuosi sitten kiinalaisomistukseen.

Tietysti asialla on toinenkin puolensa. Suomalaisten alan yritysten kannattaa olla aktiivisia Kiinassa, koska laivanrakennus keskittyy vahvasti Aasiaan.

”Harmillista on suomalaisen verkosto-osaamisen siirtyminen Kiinaan.”