Arocs: rakennusalan moniosaajaan yhä uusia vaihtoehtoja

Mercedes-Benz Arocs on todellinen työmaiden ja erikoiskohteiden moniosaaja. Arocs sopii yhtä helposti perinteiseksi kippiautoksi, materiaali- ja tavarakuljetuksiin, erikoisajoneuvoksi kuten betoniautoksi sekä raskaisiin pitkän matkan tavarakuljetuksiin, kiitos laajan ohjaamo-, moottori, vetotapa- ja akselivaihtoehtovalikoimansa. Nyt, neljä vuotta Arocsin ensiesittelyn jälkeen, mallisto on laajentunut, ja Arocsin käytännöllisyys, tehokkuus, turvallisuus ja ajomukavuus ovat parantuneet entisestään.

Arocs tarjoaa käyttäjilleen kaikki mahdolliset akselivaihtoehdot: 4x2, 4x4, kolmeakselinen 6x2, 6x4 ja 6x6. Neliakseliset versiot ovat 8x2 kahdella etuakselilla, 8x4, 8x4 kahdella etuakselilla tai kolmeakselisella telillä, 8x6 ja 8x8. Saatavana ovat teräs- ja ilmajousitus, erityisesti maantie- tai maastokäyttöön räätälöidyt runkoratkaisut, laaja valikoima eri akselivälejä, ohjaamoja ja moottoreita sekä kolme jokapyörävetoratkaisua.

Erikoismallit Arocs Loader ja Arocs Grounder tekevät auton valinnasta entistä helpompaa. Ensimmäinen on hyötykuormaltaan optimoitu versio puoliperävaunun vetoautoksi tai betoniautoksi, jälkimmäinen puolestaan raskaaseen käyttöön vahvistettu malli veto-, kippi- ja betoniautoksi. Malliston huipulla on jopa 250 tonnin Arocs SLT -raskaskuljetusveturi, joka on kehitetty ja varustettu erityisesti suurten kuormien kuten maansiirto- ja työkoneiden kuljettamista varten. Tehoa on jopa 460 kW (625 hv) ja vääntöä 3000 Nm. Käytössä on 16 vaihdetta, Mercedes PowerShift-vaihdeautomatiikka sekä turbohidastinkytkin. Arocs SLT on saatavana BigSpace- ja 2300 millimetriä leveällä StreamSpace-ohjaamolla.

Arocs-malliston uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa. Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4x2- ja 4x4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.