Hyundai esitteli uuden sukupolven polttokennoauton

Hyundai on ennakkoesitellyt uuden sukupolven polttokennoautonsa, ennen ensi vuoden alussa tapahtuvaa virallista julkistusta. Etelä-Koreassa Soulissa pidetyssä ennakkoesittelytilaisuudessa lähes tuotantovalmis versio tarjosi vaikuttavia suoritusarvojaan ja paljasti futuristisen muotoilunsa. Tällä hetkellä vielä nimeämätön malli kuvastaa Hyundain sitoutumista uuteen aikakauteen ympäristöystävällisten autojen kehityksessä.

Tapahtumassa nähty uuden sukupolven SUV-malli antaa ennakkonäkymän Hyundain seuraavaan kaupalliseen vetykäyttöiseen automalliin, jossa hyödynnetään yhtiön neljännen sukupolven polttokennoteknologiaa. Auto ja sen suoritusarvot sekä polttokennoteknologia ovat tulosta Hyundain globaalista tutkimuksesta ja tuotekehityksestä. Uusi malli vankentaa Hyundain johtoasemaa polttokennopohjaisissa sähköisissä voimalinjoissa.

Uusi polttokennomalli kehitettiin neljästä lähtökohdasta, jotka painottuvat polttokennojärjestelmän tehokkuuteen, suoritusarvoihin, kestävyyteen ja säiliön energiatiheyteen. Parantamalla polttokennon suorituskykyä, vähentämällä vedyn kulutusta ja optimoimalla tärkeimmät komponentit auton tehokkuus on kehittynyt huomattavasti verrattuna edeltäjäänsä ix35 Fuel Cell –malliin. Uuden SUV:n polttokennon tehokkuustaso on 60 %, eli 9 % parempi kuin ix35 FuelCell -mallin 55,3 %. Järjestelmän paremman energiatehokkuuden ansiosta uuden mallin toimintasäteen tavoitteena on yli 800 km yhdellä latauksella (NEDC-normin mukaisesti).

Uuden mallin suurin teho (163 hv) on noussut 20 % edeltäjään verrattuna. Polttokennokäyttöisen SUV:n kylmäkäynnistysominaisuudet ovat myös parantuneet, ja pakkaseen liittyvät käynnistysongelmat on ratkaistu. Auto on suunniteltu käynnistymään jopa -30 asteen pakkasessa lisäämällä kennostoon Hyundain itsekehittämiä avainkomponentteja. Kehittyneet komponentit, kuten MEA (kalvoelektrodikokoonpano) ja bipolaarilevyt, parantavat uuden auton ominaisuuksia ja auttavat Hyundaita alentamaan sarjatuotantokustannuksia.

Hyödyntämällä erittäin kestävää katalyyttitekniikkaa uusi vetykäyttöinen SUV on käyttöiältään edeltäjäänsäkin parempi. Uuden sukupolven vetykäyttöisessä autossa on merkittäviä parannuksia vetysäiliön energiatiheydessä. Säiliöpaketissa on nyt kolme samankokoista säiliötä kahden erikokoisen sijasta. Säiliön huippuluokan gravimetrinen kapasiteetti (vedyn massa suhteessa säiliön painoon) saavutettiin muoviseen vuoraukseen liittyvillä innovaatiolla sekä tehokkaalla kerrostuksella, menetelmä tuotti samalla myös ohuemman rakenteen.

Sarjatuotantomalli sisältää myös kehittyneitä kuljettajaa avustavia tekniikoita, kattavan vetykäyttöisen valikoiman rinnalla. Uusien ADAS-ominaisuuksien yksityiskohdat esitellään tammikuussa CES2018 -tapahtumassa uuden tulevan mallinimen kanssa.

-Poikkeuksellisen tehokkuuden, upean muotoilun ja tinkimättömän suorituskyvyn ansiosta uuden sukupolven polttokennokäyttöinen SUV on todellinen malliesimerkki tulevaisuuden ympäristöystävällisestä ajoneuvosta, kertoo Hyundai Motor Groupin Eco Technology Centerin johtaja Lee Ki-sang.