Hyundai i30 N yhdistää ajamisen nautinnon ja suorituskyvyn kohtuulliseen hintaan

Vajaassa vuodessa uusi Hyundai i30 -mallisarja on kasvanut täydelliseksi, kun keväällä 2017 Suomeen saapunut i30 Hatchback ja sitä syksyllä seurannut i30 Wagon ovat saaneet seurakseen ensin urheilullisuutta kaikin tavoin viestivän i30 N:n ja viimeisimpänä hienostuneen ja tyylikkään i30 Fastbackin.

Kun Hyundai lähti kehittämään ensimmäistä N-malliaan, perustana oli yksinkertainen ajatus: kuljettajan sydämen syke on tärkeämpi kuin moottorin käyntinopeus. Tuosta lähtökohdasta suunniteltiin auto, joka nostaa niin ulkonäöllään kuin ominaisuuksillaan ajajan sydämen sykkeen korkealle.

N-kirjain viittaa Hyundai Motor Companyn globaaliin kehityskeskukseen NamYangiin Etelä-Koreassa. Se kertoo myös Nürburgringistä Saksassa, missä sijaitsee Hyundai Motor Europen tekninen keskus. Hyundai i30 N:n viimeistelyyn kuului neljä viikkoa kestänyt 10 000 kilometrin mittainen kestotesti radalla, mikä vastaa lähes 180 000 kilometrin ajoa arkiliikenteessä. N-kirjain muistuttaa myös shikaania, mikä kuvaa auton ketteryyttä ja sitä ajonautintoa, minkä kuljettaja saavuttaa ohjauspyörän takana.

Muotoilussa noudatettiin ”muoto seuraa toimivuutta” -periaatetta, jonka mukaisesti aggressiivisilta näyttävät etu- ja takapuskurit ja kookas takaspoileri sovitettiin i30-mallisarjan ajattomiin linjoihin. Tuulitunnelissa käytettiin paljon aikaa siihen, että löydettiin oikea suhde autoa tiehen painavan voiman ja ilmanvastuksen välillä. N-mallia on levitetty niin, että niiden sisään mahtuvat leveillä renkailla varustetut 18-tuumaiset vanteet.

Sydämenä Hyundai i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka kehittää tehoa vakiomallissa 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 - 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Laaja suurimman vääntömomentin alue kertoo Hyundain filosofiasta, jonka mukaan moottorin käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Vaihtoehtona on vielä tehokkaampi i30 N Performance, jonka moottori kehittää samalla käyntinopeudella tehoa 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se on käytettävissä vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 - 4 700 r/min. Kiihtyvyys on kaksi sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,2 s) ja huippunopeus on sama 250 km/h.

Hyundai i30 N:ssä on kuusivaihteinen käsivaihteisto, joka antaa kuljettajalle mahdollisuuden tarkkaan auton hallintaan.

Tehokkaamman moottorin lisäksi Hyundai i30 N Performancessa ovat tätä automallia varten suunnitellut 19-tuumaiset Pirelli P-Zero -renkaat, punaiset jarrusatulat ja suuremmat jarrulevyt (18 tuumaa edessä ja 17 tuumaa takana). Elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin (E-LSD) ja säädettävä pakoputkiston venttiilijärjestelmä ovat muita Performance-paketin varusteita, joilla taataan myös optimaalinen rata-ajonautinto.

Molemmissa i30 N -malleissa on vakiovarusteena muun muassa mäkilähtöavustin, jonka avulla jokainen voi lähteä paikaltaan liikkeelle sähäkästi kuin ammattimainen kilpa-ajaja. Jousituksessa ohjataan sähköisesti vaimennustehoa ja sen toimintaa voi säätää sen mukaan, ollaanko arkipäivänä matkalla töihin vai viikonloppuna ratapäivillä harjoittelemassa nopeaa ajoa. Valittavana on viisi erilaista ajotilaa, joita säädetään ohjauspyörän N-painikkeen lisäksi kojelaudan kosketusnäytöstä.

Hyundai i30 N maksaa 34 990 euroa ja i30 N Performance 39 990 euroa.

Hyundai myöntää nyt i30-mallistolleen peräti seitsemän vuoden takuun, edelleen ilman kilometrirajoitusta. Pidennetty jatkotakuu on voimassa toistaiseksi 15.2.2018 jälkeen rekisteröityihin tai käyttöönotettuihin i30-mallisarjan autoihin.