Kesällä nähtävissä pieni piikki vauriokorjauksissa

Kesällä moni auto ja kuljettaja lähtee tien päälle pitkän tauon jälkeen. Yllätyksiltä ei aina vältytä. Merkittävä osa kesälomaliikenteessä ilmenevistä ongelmista on hyvin arkisia: akku hyytyy, polttoaine loppuu tai rengas puhkeaa. Autoilijan tyypillinen sudenkuoppa kesällä on myös ylikuormitus eli auton pakkaaminen liian täyteen.

-Nykyautot ovat kohtuullisen hyviä ilmoittamaan mahdollisista ongelmista. Auton järjestelmät myös muistuttavat määräaikaishuollon tarpeesta hyvissä ajoin. Näihin ilmoituksiin on syytä suhtautua vakavasti. Jos auto on äskettäin käynyt merkkihuollossa, voi matkaan yleensä lähteä huolettomin mielin, toteaa huollon teknisen palvelun päällikkö Jorma Laakkonen Vehosta.

-Etenkin jos autolla ei ole ajettu hetkeen, on esimerkiksi valojen toiminnan, renkaiden kunnon ja auton nesteiden, kuten öljyn ja pesunesteiden riittävyyden tarkistaminen kuitenkin järkevää. Jos auto on poikkeuksellisen kuormattu täyteen, on rengaspaineita hyvä säätää, että matka sujuu mukavasti ja turvallisesti, jatkaa Laakkonen.

Jos autossa ilmenee vika juuri ennen matkaan lähtöä, ei kesäretkeä tarvitse perua. Esimerkiksi Veho tarjoaa edustamilleen merkeille nopeaa huoltopalvelua ja tarvittaessa myös sijaisauton. Nopeimmillaan huolto onnistuu jopa puolessa tunnissa tai tunnissa.

Joskus vika ilmenee kuitenkin vasta matkan varrella. Silloin on aina muistettava huolehtia turvallisuudesta ja pyrittävä siirtämään auto mahdollisimman turvalliseen paikkaan. Riittävän etäälle asetetun varoituskolmion, hätävilkkujen ja huomioliivien käyttäminen on välttämätöntä.

Poikkeustilanteessa apu löytyy joko automerkkien omista tiepalveluista tai Autoliiton palvelusta. Merkkikohtaisen tiepalvelun numero löytyy autosta, tyypillisesti auton ohjekirjasta tai autossa olevasta tarrasta.

Päivystysnumerossa arvioidaan tilanne. Apu voi olla puhelimessa annettua neuvontaa, huoltoauton lähettämistä paikalle ja auton kunnostusta tien päällä tai hinausta lähimmälle korjaamolle.

-Paikan päällä pystytään tyypillisesti ratkaisemaan esimerkiksi akkuun, renkaisiin ja polttoaineeseen liittyvät ongelmat. Moottorivikojen ja vastaavien isompien teknisten murheiden kohdalla paikalle järjestetään hinausauto, kertoo Laakkonen.

Pienemmät kolhut tai ongelmat, kuten tuulilasiin tullut kiveniskemä, kannattaa hoitaa vasta matkan jälkeen.

-Esimerkiksi vauriokorjauksissa on nähtävissä pieni piikki yleensä juhannuksen jälkeen. Moni jättää pienempien kolhujen korjaamisen kuitenkin vasta loman jälkeiseen aikaan: koulujen alkamisen yhteydessä on huoltokäynneissä havaittavissa kasvua, sanoo Laakkonen.