Koeajo: Kia Niro tarjoaa hybridin ja crossoverin ketterässä paketissa

Kia esittelee ylpeänä mallistonsa uusinta jäsentä, joka tottelee nimeä Niro. Se on hybridi ja crossover, kuten Kia itse haluaa korostaa. Ekoajamista voi harrastaa kahden voimanlähteen voimin: 1,6 GDi -moottori tuottaa 105 hevosvoimaa ja sähkömoottori lisää kokonaistehoksi 141 hevosvoimaa.

Uusi crossover liikkuu kivasti ja ketterästi. Myös Kian 6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto vaikuttaa varsin sopivalta tähän autoon. Vaihdot tapahtuvat todella huomaamattomasti, mikä lisää ajomukavuutta merkittävästi. Tästä nauttii etenkin kaupunkiolosuhteissa.

Kia Niroa voi luonnehtia vähintään kohtuullisen kokoiseksi menopeliksi. Jos vertailukohtaa haetaan Kian mallistosta, Niro sijoittuu Ceedin ja Sportagen väliin. Niron pitkähkö akseliväli ja lyhyet etu- ja takaylitykset antavat tilaa sisätiloihin, mutta perhekäyttöä ajatellen tavaratila saattaa joidenkin mielestä jäädä hieman pieneksi.

Lähtöhinnaltaan uutuushybridi liikkuu 28 000 euron paikkeilla ja varustetasoja on neljä. Perustasona on Kialle tutusti LX, jonka jälkeen tulevat EX, Business Premium ja Business Luxury. LX-tasossakin on jo melko kattava varustelu: mm. kaistavahti, Led-päiväajovalot, ajovaloautomatiikka, vakionopeudensäädin, automaattinen kaksialueilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä ja vaikka mitä.

Korotus EX:ään tuo mukanaan esimerkiksi led-takavalot, ksenonit, istuimien puolinahat, kosketusnäytön ja navigoinnin.

Koeajoauto oli varustettu EX-tasoiseksi, mutta mukaan oli ruksattu myös Premium Pack, jonka mukana tulevat mm. JBL:n äänentoistojärjestelmä ja sähkösäätöinen kuljettajan istuin. Myös lämmitettävät takaistuimet kuuluvat lisäpakettiin.

Kia on onnistunut luomaan muotoilultaan hillityn tyylikkään hybridiauton. Aerodynamiikkaan on kiinnitetty muotoilussa huomiota useissa kohdissa, ja ilmanvastuskertoimeksi on saatu 0.29, mikä on monia kilpailijoita parempi suoritus.

Kian päästölukemaksi on ilmoitettu 88 grammaa ja kulutuslukemaksi 3,8 litraa sadalla. Nollasta sataan Niro kiihtyy 11,5 sekunnissa.

Myyjän top 3 pointit – Perttu Laihonen ja Veijo Ketonen, Delta-Auto, Rauma:

1. Hybridijärjestelmä on käytännössä huoltovapaa

2. Litiumionipolymeeriakku, eli autossa on uusinta akkuteknologiaa

3. Niro on ensimmäinen hybridi crossover