Koeajo: Opel Mokka X automaatilla ja nelivedolla

Opel Mokka X.
Opel Mokka X.

Opel Mokka X tarkoittaa yhtä kuin kasvojenkohotusta suosittuun katumaasturiin. Yksi olennaisimmista uusista asioista on, että nyt Mokan saa automaattivaihteisena nelivetona, jollainen koeajoautokin oli.

Mokka X:ää myydään Enjoy- ja Innovation-varustetasoilla. Edullisempi Enjoy sisältää mm. automaatti-ilmastoinnin, lämmitettävän ohjauspyörän ja 17-tuumaiset vanteet, mutta parempi varustetaso tuo mukanaan esimerkiksi automaattiset kaukovalot, avaimettoman järjestelmän, 18-tuumaiset vanteet, pysäköintiavustimen eteen ja taakse sekä OnStar-palvelun, joka toimii henkilökohtaisena avustajanasi minne ikinä menetkään.

Mokka X:ää voi helposti kuvailla hyvin varustelluksi menopeliksi.

Koeajoyksilössä oli Enjoy-taso lisättynä Enjoy more -kampanjapaketilla (mm. sadetunnistin, pysäköintiavustimet ja kaukovaloautomatiikka) sekä älykkäillä led-valoilla. Tällaisen 152-heppaisella bensaturbolla varustetun nelivetoautomaatin hinta menee vain nippanappa yli 30 000 euron. Aika mielenkiintoinen kokonaisuus siis.

Mokka tarjoaa vakaan ajokokemuksen. Ajotuntuma on nyky-Opeleille ominaisesti miellyttävä ja erityisesti jämäkkä. Tehoa on riittävästi ja kuusiportainen automaatti toimii moitteettomasti. Kompakti katumaasturi on näppärä käsiteltävä.

Autossa on useita pieniä muotoilullisia muutoksia edeltäjäänsä verrattuna, mutta kokonaisuutena muutoksia voi pitää varsin maltillisina. Kojelauta on saanut uutta ilmettä, ja useiden nykyautojen tapaan miljöötä hallitsee kookas kosketusnäyttö.

Mokka X on houkutteleva vaihtoehto useisiin käyttötarpeisiin, mutta perhekäytössä tilat saattavat olla liian pienet. Tavaratilan koko on 356 litraa.

Myyjän top 3 pointit – Jani Silen, AutoPalin, Rauma:

  1. Runsaasti premium-tason varusteita
  2. Nelivedon ja automaatin yhdistelmä on odotettu uudistus
  3. Ajotuntuma ja tyylikäs maasturimainen olemus