Koeajo: Volvo V90 tarjoaa ylellistä menoa kaikilla kuorrutteilla

Uutta ja vähän vanhempaa Volvo-kalustoa samassa kuvassa.

Uusi Volvo V90 on täysin uusi auto, mutta moni vertaa sitä helposti edeltävään V70-malliin. Harppaus on merkittävä. Silti Volvo on hyvällä tavalla onnistunut säilyttämään perinteisen volvomaisen, skandinaavisen otteen. Naapurimaamme kaverit ovat aina olleet hyviä brändäämisessä. Tästä oivana esimerkkinä V90:n penkit, jotka on koristeltu pienillä Ruotsin lipuilla.

Omassa hintaluokassaan Volvo on kilpailukykyinen paketti. Ensi-istumalta kaikesta huokuu laadukkuus, sillä autossa riittää ylellisyyden tuntua ja yksityiskohdat tuntuvat viimeiseen asti hiotuilta. Esimerkiksi keskikonsolia hallitseva suuri kosketusnäyttö on monista muista autoista poiketen oikeasti hyvä kosketusnäyttö. Enää tablettien käyttökokemukseen tottunut ei joudu kiroamaan kankeaa auton kosketusnäyttöä, vaan näyttö reagoi kevyisiin hipaisuihin mainiosti.

Koeajoraportin kirjoittaminen uudesta Volvosta on sikäli hankalaa, että testiautoksi valikoitui kaikkea muuta kuin hinnat alkaen -malli. Uusi V90 irtoaa kaupasta reilusti alle 50 000 eurolla, mutta koeajoauto kaikkine herkkuineen kantoi lähes 80 000 euron hintalappua. Eli lisämaustetta on ruksailtu mukaan yhden Opel Mokka nelivetoautomaatin verran. Aika paljon siis.

Lisävarusteita tai ei, niin koeajoyksilö on ansainnut kehunsa: aitoa puuta ja hyväntuoksuista pehmeää nappanahkaa, avattava lasikatto, 235-heppainen D5-diesel automaattina ja nelivetona, tyylikäs sisävalaistus, hyväsoundinen Bowers & Wilkins -kaiutinpaketti ja runsaat tilat luovat koukuttavan ja hienostuneen ajokokemuksen. Auto tuntuu merkittävästi V70-mallia isommalta, mutta kömpelyydestä ei ole tietoakaan.

Muotoilu on edennyt modernimpaan suuntaan. Auto vaikuttaa pitkältä ja matalalta, ja takalasi on viisto kuten useimmissa muissakin autoissa. Näin ollen V70:een verrattuna tavaratilan koko on hieman kärsinyt muotoilun kustannuksella.

Edullisimmillaan uusi V90 on D3-dieselillä manuaalina. Bensaversioita on tarjolla T5 ja T6 sekä hybridimalli T8. Volvo on jättänyt mallistosta karvalakkimallin kokonaan pois, joten edullisin varustetaso on hyvinkin kattava Momentum.

Hinnat alkaen -malliin kuuluu muun muassa City Safe -ominaisuus, joka pitää sisällään törmäysvaroittimen jarrutuksella, automaattisen hätäjarrutuksen ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden tunnistuksen. Lisäksi City Safe tuo mukanaan isojen eläinten havaitsemistoiminnon. Myös liikennemerkkien tunnistus ja kaistavahti kuuluvat Volvo V90:n vakiovarusteluun.

Myyjän top 3 pointit – Timo Smedberg, AutoPalin, Rauma:

  1. Kattavat turvavarusteet vakiona jo hinnat alkaen -mallissa ja matalat päästöt.
  2. Erittäin odotettu päivitys pitkään markkinoilla olleeseen V70-malliin.
  3. Raumalta kaikki Volvo-palvelut kattavasti.