Koeajo: BMW X1:n saamat kehut ovat ansaittuja

BMW X1.

BMW X1 – kuulostaa ehkä pieneltä, mutta sitä tämä auto ei ole. Tosin sitä ei ole hintakaan. Tarkastellaan hieman lähemmin, mistä lähes 60 000 euron BMW X1 on tehty.

Heti alkajaisiksi on todettava, että BMW X1 vaikuttaa kaikin puolin erinomaiselta kokonaisuudelta. Muotoilu on onnistuneempi kuin edeltävässä mallissa, sisätilat ovat avarat ja tilaa riittää perhekäyttöönkin, vaikka auto on itse asiassa lyhentynyt muutamalla sentillä. Sitä ei helpolla uskoisi.

Istuminen X1:n rattiin aiheuttaa toisaalta hieman konservatiivisen reaktion, mutta samalla myös fiiliksen, että nyt istutaan kunnon autossa. Bemarin penkki on varmasti automaailman parhaimmistoa. Auton olemus on jykevä.

BMW ei ole lähtenyt kikkailemaan ihmeellisillä digimittaristoilla, vaan autossa luotetaan varsin perinteiseen mittarinäkymään. Muutenkin BMW on hillityn tyylikäs laadukkaine materiaaleineen.

BMW X1 on erinomainen myös ajettavuudeltaan. Bemarilla pyörii mielellään niin ahtaissa kaupunkioloissa kuin missä tahansa muuallakin. Isompaa tietä auto etenee kuin juna. Ei valittamista.

BMW:n automaattivaihteistoja on yleensä kehuttu eikä ihme. Koeajoauto osoitti, että 190-heppainen vääntävä diesel ja automaattivaihteisto ovat erittäin hieno yhdistelmä. Bemarissa on voimaa tarjolla tilanteessa kuin tilanteessa, mikä tekee ajettavuudesta nautinnollista. Nollasta sataan Bemari kiihtyy 6,6 sekunnissa.

BMW:stä on vaikea löytää moitittavaa. Ehkä se nurinan aihe voisi olla sitten hinta. Koeajoauton hintalappu oli kutakuinkin 60 000 euroa, joten Bemarin hinnalla saa kaksi ”tavallista” autoa. Toisaalta, pystyy BMW X1:nkin hintalappua tuomaan alemmas, sillä malliston hinnat alkavat reilusta 40 000 eurosta.