Näin Mercedes-Benz G-sarja on uudistunut

Mercedes-Benz on esitellyt uuden G-sarjan Detroitin autonäyttelyssä. Mallia on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa.

Uusinkin G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla. Koko G-sarjan historia käynnistyi samassa kaupungissa vuonna 1972 silloisten Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin välisellä yhteistyösopimuksella.

-Uusi G-sarjamme nostaa riman korkeammalle kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla: suorituskyvyssä sekä maastossa että maantiellä, ajomukavuudessa ja telematiikassa. Pisimpään palvellut mallimme on ihanteellisesti varustettu myös tulevaisuuden menestystä ajatellen. Lyhyesti sanoen ”G” on edelleen ”G”, nyt vain entistä parempi, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius luonnehtii.

-Sellaisen ikonin kuin G-sarjan uudistaminen teknologisesti oli samaan aikaan sekä haaste että mahdollisuus. Jokainen osa ja jokainen pultti mietittiin uudelleen. Keskityimme erityisesti auton vääntöjäykkyyden lisäämiseen sekä jousituksen ja voimalinjan kiinnityskohtiin teräspalkkirunkoon, Mercedes-Benzin Off-Road-tuoteryhmän johtaja Dr Gunnar Güthenke kertoo.

Varusteuutuuksia ovat esimerkiksi LED-ajovalot, monipuoliset ajoavustimet (saatavana esimerkiksi 360 asteen ympäristövalvonta-kamerajärjestelmä), korkealuokkainen sisustus nahkaistuimineen sekä uusi alustarakenne.

Kuljettaja voi ohjata multimedia- ja viihdejärjestelmää niin, että käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä. Ohjauspyörän tuntoherkät Touch Control -painikkeet reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimista tuttuun tapaan.

Kojelauta on täysin uusittu. Mittaristossa on vakiovarusteena ajattomat, putkimaiset analogiset mittarit. G-sarjaan on tarjolla lisävarusteena E- ja S-sarjoista tuttu kojelauta kookkaalla Widescreen Cockpit -näytöllä.

Uuden G 500:n voimanlähteenä ensi vaiheessa on 4-litrainen V8-bensiinimoottori.