Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle lisää kaasubusseja

Pääkaupunkiseudun kaasubussien määrä kasvaa, kun Scania toimittaa kaksi uutta kaasua polttoaineenaan käyttävää bussia Helsingin Bussiliikenne Oy:lle vuoden 2019 alussa. Uuden sukupolven kaasubussit ovat hyvä tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä. Tulevaisuudessa puhtaamman liikenteen vaihtoehdot lisääntyvät entisestään, kun EU tulee asettamaan vähimmäistavoitteet julkiselle sektorille puhtaiden ajoneuvojen hankinnoissa.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä alkaa kulkea vuoden 2019 alusta kaksi uutta kaasubussia. Kaasubussit ovatkin kustannustehokkain tapa vähentää kaupunkien liikenteessä syntyviä hiilidioksidi- ja lähipäästöjä.

-Kaasubusseja käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa sekä Keski-Euroopassa ja kysyntä puhtaalle joukkoliikenteelle on kasvussa myös Suomessa. Muiden kaupunkien positiivisten kokemusten rohkaisemina päätimme tilata uuden sukupolven kaasubusseja myös pääkaupunkiseudun vaativiin tarpeisiin, hankinnasta vastannut Koiviston Auton -konsernin tekninen johtaja Michael Andersson kommentoi asiaa.

Ruotsissa on noin 2 300 kaasubussia ja koko Euroopassa kaasubusseja on noin 17 000 kpl. Määrä on lisääntymään päin ympäri Eurooppaa. Jopa 85 prosenttia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevista busseista on kaasubusseja, mikä tekee kaasusta tällä hetkellä sähköä yleisemmän käyttövoiman.

Nyt hankituissa busseissa on nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Bussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava.