SEAT uusii kaasuhybridistrategiansa Suomessa

Seatilla on markkinoiden laajin kaasuhybridivalikoima, johon kuuluvat Seat Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Leon TGI ja Leon ST TGI. Mallisto täydentyy vielä vuoden 2018 loppupuolella Seat Arona TGI:llä. Nämä kaikki mallit tarjoavat ympäristöystävällisyyttä, alhaiset hiilidioksidipäästöt ja alhaisen polttoaineen kulutuksen – tehokkuudesta ja suorituskyvystä luopumatta.

Nyt Seat uusii kaasuhybridistrategiansa Suomessa. Seatin kaasuhybridiversioiden hinnoittelu on uudistettu kokonaisuudessaan ja kaasuhybridiversio maksaa vain noin tuhat euroa enemmän kuin vastaava bensiinimoottorilla varustettu versio.

Seat Ibizan ja Leonin moottoriteknologia perustuu 1,4 TSI -bensiinimoottoriin, joka on edelleen kehitetty maa-/biokaasua varten. Auto käyttää ensin maa-/biokaasun ja vasta sen jälkeen vaihtaa bensiiniin. Seat Leonin toimintamatka on noin 1 300 km, josta maa-/biokaasulla voidaan ajaa noin 400 km ja bensiinillä 900 km. Seat Ibizan toimintamatka on puolestaan noin 1 100 km, ja maa-/biokaasun käyttö noin 300 km ja bensiinin 800 km. Seat Leonissa on 15 kg säiliöt ja 50 litran bensiinitankki, ja Ibizassa puolestaan 11 kg säiliöt ja 40 litran bensiinitankki. SEAT Ibiza kuluttaa maa/-biokaasua noin 3,3 kg/100 km ja Seat Leon noin 3,6 kg/100 km (NEDC).

Maa-/biokaasusäiliöt sijaitsevat tavaratilan alla, jolloin tavaratilan kapasiteetti pienenee kummassakin mallissa noin 90 litraa. Seatin kaasuhybridimallit ovat kaikki turvallisia ja ne ovat läpikäyneet erittäin tiukat laadunvalvontatestit, joissa esimerkiksi varmistetaan kaasusäiliöiden tiiviys. Vahvat säiliöt on suunniteltu erityisesti ajoneuvoturvallisuutta silmällä pitäen ja ne kestävät yli kaksinkertaisen käyttöpaineen. Ne on myös varustettu erillisillä varoventtiileillä.

Seatin näkemyksen mukaan bio-/maakaasuautoilu on yksi parhaista tulevaisuuden liikkumisvaihtoehdoista. Bio-/maakaasun käyttö on yksi liikenteen tehokkaimmista tavoista vähentää hiilidioksidipäästöjä ja samalla se tuo kuluttajalle taloudellista etua. Biokaasulla on mahdollista saavuttaa jopa 97 % päästövähenemä bensiiniin verrattuna ja maakaasullakin jopa neljänneksen verran. Kummastakaan kaasusta ei tule myöskään pienhiukkaspäästöjä lainkaan.