Tällainen on uusi Dacia Duster

Vuonna 2010 esiteltyä Dacia Dusteria on myyty pitkälti yli kaksi miljoonaa kappaletta, joista yli viisituhatta on tuotu Suomeen. Kahden viimeisen vuoden ajan Duster on ollut lähes tuhannella rekisteröinnillään luokkansa kärkimalleja ja toisen sukupolven myötä suosion uskotaan kasvavan entisestään.

Nopeasti katsoen voi tuntua siltä, ettei Duster ole juurikaan muuttunut edeltäjäänsä nähden. Vaikutelma on kuitenkin täysin väärä, sillä uuden Dusterin korissa tai sisustuksessa ei ole ainuttakaan yhteistä osaa edeltäjän kanssa.

Dacian filosofian mukaisesti yhtiö haluaa pitää huolta edellisellä mallilla ajavista asiakkaista. Sen takia muotoiluun ei tehdä vallankumouksellisia muutoksia. Sen sijaan Dusteria on kehitetty järkevästi ja muutoksissa on otettu huomioon käyttäjien kommentit ja toiveet.

Ohjaamossa ensimmäiseksi havaittava muutos on täysin uusi kojelauta, joka korottaa sisustuksen tunnelman uudelle tasolle. Keskiosassa näyttö on nostettu paljon entistä korkeammalle (74 mm), minkä ansiosta sitä on helpompi katsoa.

Kuljettajan tehtävää helpotetaan monilla varusteilla, jotka olivat Dusterissa ennen lisävarusteita tai niitä ei saanut siihen lainkaan. Kaikissa varustetasoissa on nyt muun muassa ajotietokone ja ulkolämpömittari sekä kauko-ohjattava keskuslukitus. Comfort-varustetasosta löytyvät lisäksi nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin ja sähkötoimiset ikkunannostimet kaikista ovista. Ylellisimmässä Prestigessä ovat lisäksi katvealueen valvontajärjestelmä, peruutustutka ja -kamera sekä navigaattori.

Dacia Dusterin toinen sukupolvi on ensiesiteltiin Suomessa helmikuussa.