Tekniset viat ja murrot yleisimpiä autovahinkoja ulkomailla

Kesällä omalla autolla tehtävät road tripit näkyvät vakuutusyhtiön vahinkotilastoissa. Suomalaisautoille sattuu heinäkuussa lähes kaksinkertainen määrä vahinkoja ulkomailla muihin kuukausiin verrattuna. Vahingoista suurin osa on teknisiä vikoja, murtoja ja varkauksia. Auton huollolla ja huolellisuudella voi ehkäistä ongelmia tien päällä.

Kesälomalla moni suuntaa omalla autolla Suomen ulkopuolelle. Heinäkuu onkin vuoden ruuhkaisin kuukausi ulkomaan autovahingoissa, Ifin vahinkotilastot osoittavat. Toiseksi eniten autovahinkoja ulkomailla tapahtuu elokuussa.

Eniten vahinkoja sattuu suomalaisten suosituimmissa automatkakohteissa. Vahinkolistan kärjessä ovat järjestyksessä naapurimaat Ruotsi, Viro, Venäjä, Norja ja Saksa. Suurin osa vahingoista on teknisiä vikoja, murtoja ja varkauksia.

– Tyypillisesti varas iskee loman viime metreillä, kun satamakaupungissa houkuttelevasti matkatavaroita ja tuliaisia täynnä oleva auto jätetään vartioimatta. Auto kannattaa pysäköidä etenkin yön ajaksi vartioituun ja mahdollisimman hyvin valaistuun pysäköintipaikkaan, kertoo ajoneuvokorvausten laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä.

– Autoihin murtaudutaan myös keskellä päivää. Autosta pitäisi aina ottaa mukaan kaikki arvokas omaisuus, eli vähintään passit, rahat, puhelimet ja navigaattori.

Kytkinvika voi yllättää vuoristossa

Ennen pidempää reissua auto kannattaa käyttää huollossa.

– Auto on poikkeuksellisen rasituksen alla, kun ajetaan pitkiä matkoja kovilla nopeuksilla auto täyteen pakattuna ja usein vielä korkeassa lämpötilassa. Raskaampi kuorma vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja vaatii normaalia suuremmat rengaspaineet. Ennen matkaa kannattaakin tarkistaa rengaspaineet ja matkan aikana päivittäin ainakin öljyt ja jäähdytysnesteen määrä, Solja Varke-Lipponen muistuttaa.

Kytkinviat ovat yleisiä etenkin vuoristossa. Niitä voi ehkäistä parhaiten käyttämällä samaa vaihdetta ylä- ja alamäessä. Vuoristoteillä alaspäin ajaessa kannattaa käyttää mahdollisimman paljon moottorijarrutusta.

– Silloin kun joutuu käyttämään jarruja, on järkevää tehdä useita lyhyitä peräkkäisiä jarrutuksia, jolloin jarrut saavat välillä jäähtyä.

Tarkista auton vakuutukset

Suomalainen liikennevakuutus on automaattisesti voimassa Pohjoismaissa, EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä ja Liechtensteinissa. Näissä maissa autoillessa ei tarvitse mukaan liikennevakuutuksen voimassaolosta kertovaa Green Cardia eli Vihreää korttia.

– Siitä voi kuitenkin olla hyötyä, sillä esimerkiksi Espanjassa autoilijan on pystyttävä todistamaan liikennevakuutuksen voimassaolo pyydettäessä. Venäjälle Green Cardin tarvitsee mukaan aina. Kortin saa tilattua omasta vakuutusyhtiöstä, Solja Varke-Lipponen kertoo.

Ennen matkaa kannattaa tarkistaa vakuutuskirjasta ja -ehdoista auton vakuutusten omavastuu, turvat ja voimassaoloalue. Ifissä kaskovakuutus on voimassa kaikkialla Euroopassa ja sen ulkopuolisissa Vihreän kortin maissa. Jos vahinko sattuu Pohjoismaiden ja Viron ulkopuolella, vähennetään korvauksesta korotettu omavastuu.

– Jos joutuu kolariin ulkomailla, usein kannattaa käyttää omaa kaskovakuutusta, vaikka vastapuoli olisikin aiheuttanut vahingot. Suomalainen autovakuutus korvaa ulkomailla syntyneet vahingot yleensä ulkomaista liikennevakuutusta nopeammin ja helpommin. Kaikilla EU-maissa toimivilla liikennevakuutusyhtiöillä on myös Suomessa korvausedustaja, jonka puoleen voi kääntyä, jos on joutunut liikennevahinkoon toisessa EU-maassa, Varke-Lipponen neuvoo.

Ulkomailla autossa mukana olevat tavarat sisältyvät usein kotivakuutukseen. Ifissä matkalla oleva irtaimisto sisältyy kotivakuutukseen enintään 3 500 euroon asti. Auton lisäksi kannattaa muistaa turvata itsensä eli ottaa reissulle matkustajavakuutus.