Uusi BMW on kasvanut mitoiltaan

Uusi BMW X5 on kasvanut mitoiltaan ja sen ajettavuuteen sekä matkustusmukavuuteen vaikuttavaa tekniikkaa on kehitetty entisestään.

Neljännen sukupolven BMW X5:ssä on BMW xDrive -nelivedon uusin versio, joka osaa jakaa vedon etu- ja taka-akselin välillä kulloistenkin ajo-olosuhteiden mukaisesti. Se myös mahdollistaa voiman painottamisen takapyörille urheilullista ajoa varten. Lisävarusteena saataviin M Sport -pakettiin sekä uuteen xOffroad-pakettiin kuuluu elektroninen tasauspyörästön lukko, jolla uuden BMW X5:n saa liikkumaan vieläkin urheilullisemmin erityisesti mutkissa ja liikkeellelähdöissä.

Alusta ja jousitus tukevat maastoajo-ominaisuuksia ja urheilullisuutta, sillä BMW X5:ssä on vakiovarusteena säätyvä Dynamic Damper Control -iskunvaimennus. Autosta on mahdollista saada vielä tätäkin mukautuvampi äärimmäisiin ajo-olosuhteisiin sopivalla Adaptive M Professional -jousituksella tai ilmajousituksella, jolla auton maavaraa voi säätää jopa 80 mm.

Uusi xOffroad-paketti tuo tarjolle neljä eri ajotilaa, joilla ajaja voi säätää auton korkeutta, xDriven toimintaa, kiihtyvyyttä ja vaihteiston toimintaa haluamakseen. Dynaaminen ajonvakautuksen valvonta (DSC) varmistaa parhaan mahdollisen pidon hiekalla, soralla tai lumella.

Lanseerausvaiheessa tarjolle tulee kolme eri kuusisylinteristä moottorivaihtoehtoa. Valittavana on BMW X5 xDrive40i (250 kW/340 hv), xDrive30d (195 kW/265 hv) ja M50d. BMW X5 M50d:n tehot varmistaa turbokvartetti, jonka ansiosta moottorin maksimitehot ovat 294 kW/400 hv ja vääntömomentti enimmillään 760 Nm. Kaikki moottorivaihtoehdot täyttävät viimeisimmät EU:n asettamat päästönormit.

Kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa käytetään kahdeksanvaihteista Steptronic-automaattivaihteistoa.

Autojen hinnat alkavat 99 082 eurosta (xDrive30d). Ennakkomyynti käynnistyy kesän aikana ja varsinainen lanseeraus on loppuvuodesta 2018.