Volvo S90 ja V90 saivat Euro NCAP:ltä huippuarvosanan jalankulkijaturvallisuudesta

Volvo V90 ja S90
Volvo V90 ja S90 saivat hyvät turvallisuuspisteet.

Volvo on vankistanut asemaansa autoturvallisuuden edelläkävijänä uusilla S90-ja V90-malleillaan. Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, jonka mallit ovat saaneet täydet kuusi pistettä automaattisten jarrutusjärjestelmien jalankulkijatesteissä ja lisäksi kokonaisarvosanaksi täydet 5 tähteä.

S90:n ja V90:n pisteet ylittävät kaikkien viime vuonna testattujen autojen parhaat kokonaistulokset, ja Euro NCAP:n testihistorian kolme parasta autoa ovat nyt kaikki Volvoja.

Uudet mallit kulkevat vahvasti XC90:n jalanjäljissä. XC90 oli ensimmäinen auto, joka saavutti täydet pisteet Euro NCAP:n automaattisten jarrutusjärjestelmien peräänajotesteissä. S90 ja V90 suoriutuivat odotetulla tavalla vuoden 2017 testeissä saavuttaen täydet 5 tähteä pääasiassa autojen runsaan vakioturvallisuusvarustuksen ansiosta.

– Työskentelemme väsymättä varmistaaksemme, että automme täyttävät tiukat turvallisuusvaatimukset ja läpäisevät kaikki testit. Painopisteemme on aina ollut tosielämän turvallisuudessa. Automaattiset jarrutusjärjestelmät, kuten City Safety, ovat selkeä askel myös kohti täysin autonomisia autoja, joiden uskomme vähentävän liikennekuolemia ja loukkaantumisia, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

Volvon menestys automaattisten jarrutusjärjestelmien testeissä on seurausta kehittyneestä City Safety -tekniikasta, joka on vakiona kaikissa uusissa Volvo -autoissa. City Safety tunnistaa mahdolliset vaarat, kuten muut ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät, tietyissä tilanteissa päivin ja öin.

– Turvallisuus on aina ollut etusijalla Volvolla. S90:n ja V90:n 5 tähden arvosanat ja täydet pisteet automaattisten jarrutusjärjestelmien testeissä alleviivaavat sitoutumistamme turvallisen ja nautinnollisen ajokokemuksen kehittämiseen, Malin Ekholm lisää.

Euro NCAP:n automaattisten jarrutusjärjestelmien testit arvioivat jalankulkijoiden havaitsemisjärjestelmien suorituskykyä käyttämällä kolmea tienylitysskenaariota, joista kaikki voivat johtaa hengenvaaralliseen törmäykseen, jos jarrutusjärjestelmä ei reagoi oikein. Testit edustavat yleisiä ja kriittisiä tilanteita, joissa jalankulkija voi menehtyä tosielämässä:

• Aikuinen tulee yllättäen tielle auton kuljettajan puolelta

• Aikuinen kävelee maantielle matkustajan puolelta (tässä skenaariossa tehdään kaksi testiä)

• Lapsi tulee yllättäen kahden pysäköidyn auton välistä tielle matkustajan puolelta

Volvolla on jo kauan ollut visio, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi uudessa Volvo-autossa vuoden 2020 jälkeen.