Kaupallinen yhteistyö

Aito Taksi panostaa palveluun ja luotettavuuteen – Hannu Aho: ”On kunnia-asia, että asiakas saa aina tilaamansa auton”

Raumalainen Simo Korkka on yksi Aito Taksin kuljettajista.

Uusi taksilaki astui voimaan heinäkuun alussa. Uudet säädökset ovat herättäneet ihmetystä ja jopa hermostuneisuutta niin kuljettajissa kuin asiakkaissa. Mediassa keskustelu on keskittynyt pääasiassa Kela-kyyteihin.

– Kaiken tämän epäselvyyden keskellä on tärkeä muistaa, että niin sanotut normaalit kyydit toimivat moitteettomasti. Meillä tilaukset tulevat läpi ja autoja riittää, Aito Taksin toimitusjohtaja Hannu Aho muistuttaa.

Päivystysvelvoitteiden poistuttua kuljettajilla ei ole enää erikseen sovittuja ajovuoroja. Tämä on Ahon mukaan lisännyt taksien saatavuutta.

– Kuljettajia päivystää enemmän tolpilla ja sitä kautta autoja on riittävästi. Todellinen tilanne tosin nähdään syksyllä, kun ihmiset eivät liiku enää samalla tavalla kuin näin kesäaikaan. Pyrimme järjestelemään silloin jonkinlaista päivystysmenettelyä.

Uusi taksilaki mahdollistaa, että autoilijat voivat itse määrittää oman hinnoittelunsa.

– Ihmiset ovat kiinnostuneita uusista hinnoitteluista ja olemme saaneet siitä positiivista palautetta. Me pudotimme oman lähtöhintamme 3,90 euroon, joten etenkin lyhyemmillä matkoilla hinta on usein aiempaa edullisempaa.

Taksien tilaaminen Satakunnan Aito Taksilta onnistuu puhelimitse tai yrityksen omalla Satakunnan aluetaksi -mobiilisovelluksella. Applikaatio on ladattavissa kaikista yleisimmistä sovelluskaupoista.

– Puhelimet vetävät hyvin, eikä ruuhkia pääse muodostumaan. Sovelluksemme on aiempaan verrattuna kehitellympi versio ja sillä voi halutessaan myös maksaa matkan.

Sovelluksen kautta tilatusta matkasta saa kustannusarvion. Lopullinen veloitus tapahtuu kuitenkin toteutuneen matkan mukaan. Näin varmistetaan se, ettei kukaan joudu maksamaan ylimääräistä.

– Usein vanhemmat tilaavat lapsilleen taksikyydin kaupungille. He pystyvät maksamaan matkan sovelluksen kautta kotoa käsin. Paljon on myös tapauksia, joissa aikuiset lapset hoitavat iäkkäämpien vanhempiensa taksikuljetuksia sovelluksemme kautta.

Aho naurahtaa, että suomalaiset eivät etenkään länsirannikolla ole tottuneet jonottamaan. Tolpalle saapuva auto saattaa synnyttää riitatilanteita.

– Suosittelemme tilaamaan taksin juuri siihen paikkaan missä on. Kun meiltä tilaa taksin puhelimitse tai sovelluksen kautta, pystymme tällöin takaamaan meidän taksojemme mukaiset hinnat. Meillä ei ole mahdollisuutta määritellä hintoja suoraan tolpilta otettuihin takseihin.

– Isoissa tilaisuuksissa liikkuu paljon takseja. Tällöin sovellus on hyvä, sillä se ilmoittaa saapuvan taksin numeron ja jokaisen asiakkaan on helppo tunnistaa oma autonsa. Meidän autojemme numerot löytyvät joko etulokasuojasta tai sivupeileistä.

Uudet hinnoitteluperusteet ovat autoissa selkeästi esillä.

Laki on ollut voimassa vasta hetken, joten hinnoittelun käyttäytymistä kentällä tarkkaillaan. Aho sanoo, että muutoksia tehdään tarvittaessa. Mitään ei tapahdu kuitenkaan päivässä.

Vaikka takseissa ei enää lain mukaan vaadita taksamittaria, löytyy sellainen jokaisesta Aito Taksin autosta.

– Hinnoitteluperusteet muuttuivat ja nyt hinta määräytyy lähtömaksusta sekä matkaan käytetystä ajasta ja kilometreistä. Me pudotimme lähtömaksun 3,90 euroon, ja siihen päälle tulee maksimissaan aikataksana 70 senttiä minuutilta ja 1,39 euroa kilometriltä, Aho selventää.

– Uusi laki mahdollistaa myös sen, että asiakas ja kuljettaja voivat neuvotella hinnoista alaspäin. Mainitsemani taksat ovat maksimihintoja. Haluamme näin suojella kuluttajaa siltä, ettei kukaan ala ottamaan niin sanottuja ryöstöhintoja.

Aito Taksilla hintaperusteet ovat kaikissa autoissa selkeästi esillä. Niistä kertovat tarrat ajoneuvojen ikkunoissa ja paperiversiot autojen sisällä. Lisäksi hinnat löytyvät yrityksen nettisivuilta.

– Olemme tutkineet erään laitevalmistajan kanssa mahdollisuutta rakentaa tulevaisuudessa sähköiset hintataulut autoihin.

Aito Taksin tunnuslause on Auto tulee. Aho kertoo, että se juontaa juurensa taksien puhelinvälityksiin, joissa puhelut päättyvät aina lauseeseen ”Auto tulee, kiitos”.

– Tärkeintä on, että asiakas saa aina tilaamansa kyydin. Aito Taksille on kunnia-asia, että kun asiakas on tilannut auton, niin se auto myös tulee.

AITO TAKSI

  • Satakunnan Aito Taksi on Satakunnan Aluetaksi Oy:n markkinointinimi.
  • Satakunnan Aluetaksi Oy:n omistaa noin 140 toimialueen taksiyrittäjää.
  • Aito Taksi välittää normaaleja taksitilauksia noin 160 autoon Raumalla, Porissa, Eurajoella, Eurassa ja Ulvilassa.
  • Aito Taksin autot tunnistaa teippauksista, joiden visuaalisessa ilmeessä on turkoosia, valkoista, mustaa ja keltaista.
  • Tilausnumero on 0600 300 33
  • Tilausapplikaation voi ladata yleisimmistä sovelluskaupoista.
  • Aito Takseilla perusmaksu on arkisin klo 6.00-20.00 3,90€ sekä lauantaisin ja aattona 6.00-16.00 3,90€. Muuna aikana perusmaksu on 7,90€.
  • Lisätiedot löydät osoitteesta www.satakunnanaluetaksi.fi