RMC neuvottelee myös Silja Symphonyn telakoinnista

Silja Serenade saapui Raumalle seitsemän aikaan tiistaiaamuna. Ruotsinlaiva ajettiin telakka-altaaseen, joka tyhjennettiin vedestä aamupäivän aikana. Kuva: Esa UrhonenRMC:n tuotantojohtaja Markku Uusitalo aamupalaverissa Silja Serenadella tiistaina. Kuva: Esa Urhonen

Silja Serenade laskettiin eilen Rauma Marine Constructionsin kuiva-altaaseen. Ruotsinlaiva on Raumalla vajaat kaksi viikkoa vuosihuollossa, jonka yhteydessä tehdään myös erilaisia muutostöitä.

– Tämä on meille päänavaus Tallink Siljan suuntaan. Näytämme, miten laivan huolto ja korjaus onnistuu Raumalla. Meillä on vahva tahtotila jatkaa tulevaisuudessa, kertoo RMC:n elinkaaripalveluista vastaava tuotantojohtaja Markku Uusitalo.

Seuraava projekti voisi olla Serenaden sisaralus Silja Symphony. Tallink tiedotti maanantaina, että laiva uudistetaan ensi tammikuussa. Telakkaa ei vielä ole päätetty.

– Neuvotteluja käydään. Näillä näkymin ei ole estettä sille, että Symphonykin tulisi Raumalle. Aina, kun ei ole kokonaista uutta laivaa rakenteilla, korjaukset sopivat mainiosti joukkoon. Serenade on oikein passeli meille. Se mahtuu hyvin 265 metriä pitkään kuiva-altaaseemme ja meillä on isot nosturit, Uusitalo miettii.

Parhaina päivinä 400 työntekijää

Silja Serenaden telakointi antaa mahdollisuuden testata Rauman uuden laivanrakennusyhtiön verkostomaista toimintamallia.

–  RMC:llä on vastuu telakoinnista, telakkapalveluista ja turvallisuudesta. Suurin osa töistä teetetään verkostoyrityksillä kuten Proins, Western Shipyard Teijo, Ermail, RTK-Palvelu, FSP, Delete ja Aslemetals, Uusitalo luettelee.

Hän arvioi, että parhaina päivinä Serenaden kimpussa häärii jopa 400 ihmistä.

– Työmoodi on pitkälti 24/7. Juuri mitkään työt eivät pysähdy yön ajaksikaan, koska aikataulu on hyvin tiukka.

Silja Serenaden jälkeen Raumalle ovat tulossa kesän offshore-keikoiltaan palaavat monitoimimurtajat Fennica ja Nordica. Offshore-varustus pitää ainakin purkaa ja palauttaa alukset jäänmurtotehtäviin.

”Aina, kun ei ole kokonaista uutta laivaa rakenteilla, korjaukset sopivat mainiosti joukkoon.”

Markku Uusitalo