Alikulun tulvimiseen ei löydy pikaista parannuskeinoa

VT 12:n ja Karjalankadun alikulkutunnelit tulvivat, kun meressä ja Kanalissa vedenpinta nousee.

Turku–Helsinki-moottoritien tulviminen sai viime viikolla valtakunnallista mediahuomiota, kun pitkään jatkuneet sateet nostivat väylälle useita kymmeniä senttejä vettä.

Ilmiö yllätti monet autoilijat.

Raumalla sitä vastoin valtatie 12:n eli Satamatien ja Karjalankadun alikulkutunneleita säännöllisesti käyttävät osaavat odottaa tunnelien tulvimista pitkien sadejaksojen aikana ja rankkasateella.

Kevyelle liikenteelle tarkoitettuihin tunneleihin tulee vesiä monesta suunnasta, mikä on Rauman kaupungin ja valtatiestä vastaavan Liikenneviraston yhteinen ongelma.

Vuonna 2007 rakennettu Satamatie eli valtatie 12:n jatke oli valtion hanke, jossa kaupunki oli tiiviisti mukana.Samalla rakennettiin myös Porintie ja Karjalankatu, joten urakatkin liittyivät toisiinsa.

Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja selvittää veden kiertoa alueella:

– Sairaalan alikulun pumppaamo pumppaa vettä Prisman edustalla olevan Porintien suuntaan hulevesiverkostoon, johon tulevat myös market-alueen vedet. Osa näistä vesistä pumpataan edelleen Papinpellon suuntaan, ja osa vesistä puolestaan purkautuu Kanaliin. Jos merivesi on korkealla, se nousee Kanaliin, ja näin ongelma on valmis.

Pajuojan mukaan ongelma näkyy erityisesti rankkasateilla, kun vettäläpäisemättömiltä pinnoilta, kuten asfaltilta ja rakennusten katoilta, ohjataan vedet jo valmiiksi täynnä olevaan verkostoon.

Vedellä ei ole siis paikkaa, mihin se päätyisi.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Satakunnan aluevastaava Janne Saari tietää, että vaikka alikulkuun asennettaisiin miten tehokas pumppu tahansa, se ei tulvatilannetta parantaisi.

– Mikäli merivesi nousee purkuputkien korkeudelle, vesi siirtyy vain kaivosta ja putkistosta seuraavaan. Kyseessä on ikään kuin oravanpyörä, jolle ei löydy parannuskeinoa.

Saaren mukaan pumppu toimii erinomaisesti normaalilla sateella. Pitkäkestoiset sadejaksot ja päivän kestävä rankkasade saavat kaivot ja putkistot täyttymään äärimmilleen, jolloin purkuputkea ei saada tyhjäksi millään pumpulla.Helpotusta tulee vasta, kun vedenpinta Kanalissa ja meressä laskee.

Janne Saari myöntää, että alikulun tulviminen on hankala asia, joka on tiedostettu niin ely-keskuksen kuin Rauman kaupunginkin puolelta.

– Kyllähän se olisi jo kauan sitten korjattu, jos meillä olisi keinot ratkaista ongelma.Ely-keskuksen alueurakoitsijat tai Rauman kaupungin katutoimi joutuvat aina silloin tällöin sulkemaan alikulkutunnelit puomeilla.

– Parhaansa varmasti kaikki pyrkivät tekemään, mutta emme me tai kaupunki voi pitää työntekijää päivystämässä tunnelin suulla ympärivuorokautisesti, Saari toteaa.

Janne Saari ja Riikka Pajuoja ovat molemmat sitä mieltä, että kaupunkitulvat tulevat ilmastonmuutoksen ja yhä tiiviimmän kaupunkirakentamisen myötä lisääntymään.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut