Antin avo-Fiat pääsi pyhänä pressun alta tien päälle – "Suvitien maisemalenkkiä pruukataan ajaa"

Ajolasit kuuluvat asiaan. Ne kuuluivat kauppaan, kun Antti Haaslahti toi Fiatinsa Norjasta. Kuva: Esa Urhonen

Suvitien maisemalenkkiä pruukataan ajaa, toteaa Antti Haaslahti. Kortelassa asuvan miehen kesäkulkupeli, vuoden 1979 Fiat Sport Spider, pääsi talven jälkeen tallista tien päälle toissapyhänä.

Rauman Seudun Mobilistien kokoontumisen lisäksi Spiderin tie vei heti kevään ensimmäisellä ajoretkellä Syväraumanlahden tuntumaan.

Kesä-Fiat on tällä hetkellä museorekisterissä. Haaslahti ja Merja-vaimo hakivat auton perävaunun kyydissä Norjasta Suomeen kesäkuussa 2015.

Viime talven ajan auto oli säilytyksessä Kortelassa, mutta seuraavien kuukausien aikana se ei ehdi pölyttymään pressun alla. Museoauto saa olla ajossa 30 vuorokautta vuodessa.

Kilometrejä on kertynyt Fiatin mittariin lähes kilometrilleen saman verran kumpanakin kesänä, vuonna 2015 2 650 ja vuonna 2016 2 643.

Viime kesän reissuista Haaslahti muistelee lämmöllä mobilistien keskiviikkotapaamisia, Forssan Pick-Nick -tapahtumaa sekä Suomen Ajoneuvohistoriallisen Keskusliiton retkeilyajoa, joka suuntautui Vääksyyn.

Tutut tapahtumat Haaslahti aikoo vaimoineen koluta myös tulevana suvena. Yksi niistä on italialaiset ajoneuvot yhteen kokoava Bella Italia, joka on järjestetty Mustialassa joka kesä vuodesta 1991 lähtien.

– Paikalle saapuu uusia ja vanhoja italialaisia autoja ja moottoripyöriä. Ajoneuvon iällä tai mallilla ei ole väliä, kunhan se on italialainen.

– Jos haluaisi kiertää joka viikonvaihde tapahtumia, kyllä niitä riittäisi, ja viikonpäivillekin vielä, hän hymyilee.
Tapahtumien kiertäminen on Haaslahden ja vaimon yhteinen juttu.

Auton huolto puolestaan on Haaslahden vastuualuetta. Hän luonnehtii auton puunaamisen olevan vähän kuin hampaiden kunnosta huolehtimista; se vaatii jatkuvaa työtä.

Talvella 2015–2016 Haaslahti uusi auton verhoilun. Seuraavaksi edessä saattaa olla maalipinnan uusintaa ja muuta ehostusta.

– Mikään värkkääjä en kuitenkaan ole. Nautin eniten ajamisesta.

Fiat Spider on Pinin Farinan suunnittelema auto. Italialaisen autosuunnittelijan kädenjälki näkyy monen muunkin merkin kuin Fiatin autoissa.

Ikäisekseen Fiat Sport Spiderin erikoisuus ovat sähköikkunat ja automaattivaihteisto. Monella vanhalla autolla on erikoinen historia. Se on yksi syy Haaslahden autoinnostukseen.

Fiatin maahantuoja ei ole tuonut ainuttakaan Sport Spideria Suomeen. Raumalaisen Fiatin ensimmäinen omistaja hankki auton Kaliforniassa 24. maaliskuuta 38 vuotta sitten.

– Auton kaksi ensimmäistä omistajaa olivat muuten naisia, Haaslahti huomauttaa.

Norjaan auto tuotiin jenkkilästä vuonna 2009. Jonain päivänä Haaslahti saattaa paneutua tarkemmin auton alkuperään.

– Yksi autoharrastuksen sivuhaaroista on sukututkimus. Autolle haetaan ”biologisia vanhempia”, Haaslahti sanoo.

– Kyllähän se herättää tunteita, kun näet näyttelyssä viimeisen päälle kuntoon laitettuna auton, jolla vaikka isoisäsi ajoi lapsuudessasi.

”Jos haluaisi kiertää joka viikonvaihde tapahtumia, kyllä niitä riittäisi, ja viikonpäivillekin vielä.”
Antti Haaslahti

Avoauto on Antti Haaslahden mielestä kelpo kulkupeli. ”Parempi kuin moottoripyörä, tässä kuulee hyvin linnunlaulun ja muutkin äänet”, hän perustelee. Tarvittaessa auton päälle voi vetää katon.