Katuhaukka: Aamupyöräilijät ahkerimpia valonkäyttäjiä

Polkupyörään saa helposti näyttävyyttä ja näkyvyyttä venttiilivaloilla. Venttiilivalot molempiin renkaisiin maksavat hieman yli kymmenen euroa. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Puhutaan jokasyksyisestä ilmiöstä. Kun aamut hämärtyvät ja illat pimenevät, lähes välittömästi alkaa lehtien tekstiviestipalstoille tulvia viestejä pimeistä pyöräilijöistä.

Rauma ei ole tässäkään asiassa poikkeus.

Pitkin syksyä olen saanut yhteydenottoja huolestuneilta autoilijoilta pyöräilijöistä, joilla ei ole minkäänlaista valoa pyörässään.

Liikenneturvan seurantojen mukaan noin 47 prosenttia pyöräilijöistä käytti valoa vuonna 2015.

Päätin ottaa selvää, miten on raumalaisten laita.

Otin kynän ja paperia mukaan ja lähdin perinteisellä tukkimiehen kirjanpidolla selvittämään, kuinka moni sadasta raumalaisesta pyöräilee pimeänä.

Aloitin laskutoimet aamuliikenteestä. Pyöräilin kuuden aikaan aamulla Hankkarintietä Luoteisväylälle. Tuohon aikaan kaikki pyörällä ja myös autoilla liikkuvat olivat menossa töihin.

Tässä vaiheessa aamulla oli hyvin pimeää.

Ensimmäinen pyöräilijä, joka vastaani polki Hankkarintiellä, oli sonnustautunut niin mallikelpoisesti, että morjenstin häntä iloisesti.

Heijastinliiviin ja heijastaviin housuihin sonnustautunut nainen oli valinnut pyöräänsä etuvalon, joka näkyi pitkälle ja varmasti myös valaisi naisen matkaa.

Tämän moni unohtaa ostaessaan viiden euron pyörävalon. Heikko valo ei valaise, vaan toimii ainoastaan merkkivalona autoilijoille, mikä tietenkin on olennaista, mutta Raumallakin pyörätiet ovat paikoitellen sen verran kuoppaisia, että tietä valaiseva valo on tarpeen.

Nainen moikkasi takaisin, ja ohi ajaessaani huomasin, että pyörä oli varustettu myös punaisella takavalolla.

Seuraava vastaantulija oli vähintään yhtä hyvin varustautunut.

Nelikymppisellä miehellä oli myös pyöräilykypärä päässään ja siihen kiinnitetty tehokas valo, joka valaisi monta metriä pyörätietä.

Myös hänellä oli sekä etu- että takavalot pyörässään. Myös hänen ulkoiluvaatteensa olivat täynnä heijastavia nauhoja.

Nykyisin monissa renkaissa on heijastavat reunanauhat, jotka näkyvät hyvin autoilijalle.

Myös kahdella seuraavalla vastaantulijalla valoasiat olivat kunnossa. Naisilla oli heijastinliivit ja dynamo surrutti valoa pimeyteen.

Keskustassa vastaani tuli pyöräilijä, jolla oli mustat vaatteet eikä hänellä ollut mitään valoa ajokissaan. Isot kuulokkeet korvillaan hän sotki eteenpäin.

Mutta hän oli aamuryhmässä vähemmistössä.

Kiersin kahtena aamuna isoa rinkiä mahdollisimman laajalla alueella, etten kohtaisi samoja pyöräilijöitä.

Kun tukkimiehen kirjanpidossani oli 50 pyöräilijää, 37:llä heistä oli valo päällä ja erilaisia heijastimia käytössään. Valtaosa oli painanut myös kypärän päähänsä.

13 aamupyöräilijää ei sen sijaan valoista välittänyt, tai ne olivat vain jääneet kotiin. Osalla heistä oli kuitenkin heijastimia killumassa takinliepeessä.

Mutta ei heijastin aivan niin näkyvä ole kuin tehokas valo.

Hämärällä ja pimeällä polkupyörässä tulee tieliikennelain mukaan olla eteenpäin osoittava, valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin.

Vuodesta 2015 lähtien pyörään kiinnitetyn valon sijasta on voinut käyttää myös pyöräilijään kiinnitettyä valaisinta, kuten otsalamppua.

Oli iltaseurannan vuoro ja lähdin jälleen pimeän tullen liikkeelle. Nyt tilanne olikin toisenlainen kuin aamulla.

Ruutupaperini pimeälle puolelle tuli jostain syystä enemmän merkintojä kuin aamuaikoina. Tosin 50 pyöräilijän laskemiseen piti käydä kolmena iltana eri alueilla seuraamassa pyöräilijöitä.

Ensimmäisenä iltana Kauppakadulla vastakkaiseen ajosuuntaan ajoi kolmen teinipojan porukka, josta kenelläkään ei ollut minkäänlaista valoa tai heijastinta.

Kahdella heistä oli allaan nuorison suosikkipyörä Jopo, jonka vakiovarusteisiin ei kuulu valo. Tämä on mielestäni täysin käsittämätöntä, kun lakikin sanoo, että valo pitää pyörässä olla.

Kahtena seuraavanakin iltana tapaukset olivat samankaltaisia. Etenkin kaupungin keskustassa pyöräillään valoitta.

Tylsää sanoa ääneen, mutta monella nuorella pyöräilijällä ei ole pyörässään minkäänlaista valoa.

Rauma johtaa muuta Suomea pyörävalotilastossa.

Laskelmieni mukaan sadasta raumalaisesta pyöräilijästä 54 käyttää ajovaloja pyörässä.

Työmatkapyöräilijät käyttävät valoja ahkerasti, keskustassa illalla pyöräilevät harvakseltaan.

Veikkaan pimeänä pyöräilyn syyksi ajattelemattomuutta ja piittaamattomuutta, sillä valistusta varmasti asian tiimoilta riittää.

Millaisia kokemuksia sinulla on pimeistä pyöräilijöistä? Entä näkymättömistä jalankulkijoista? Mitä tilanteen parantamiseksi pitäisi tehdä? Ota yhteyttä sähköpostilla: jussi.hietikko@marvamedia.fi