Kolhukorjaaja on kuin autojen kosmetologi

Laitilalainen Pasi Hellberg on yksi harvoista PDR-oikaisuja tekevistää huippuammattilaisista.

| Päivitetty

Ilmestyikö parkissa olleen autosi kylkeen lommo, joka mitä ilmeisimmin on tölväisty siihen naapuriauton ovella?

Tällaiset hyvin tyypilliset parkkikolhut voidaan useissa tapauksissa korjata maalaamatta käyttäen PDR (Paintless Dent Repair) -tekniikkaa, joka tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin perinteinen peltikorjaus ja maalaus.

"Koukkuoikaisu" on myös nopea menetelmä, jossa auton saa takaisin käyttöön muutamassa tunnissa, työn vaativuudesta riippuen.

PDR-tekniikan kehitti Mercedeksen palveluksessa ollut Oskar Flaig vuonna 1960 New Yorkissa pidetyn kansainvälisen moottoriurheilunäyttelyn aikana.

Flaigin tehtävänä oli yön aikana oikaista näyttelyssä autoihin tulleita kolhuja siten, että ne olisivat taas seuraavana päivänä esittelykunnossa.

Flaig painoi vasaran vartta apuna käyttäen pieniä kolhuja ulospäin, jotta vauriokohtaan ei tarvitsisi laittaa niin paljon tasoitetta ennen maalausta.

Pian hän huomasi, että useassa tapauksessa pelkkä oikaisu riitti.

Vuonna 1997 Uudenkaupungin autotehtaalla maalittomaan lommon korjaukseen tutustunut laitilalainen Pasi Hellberg on tätä nykyä hyvin kiireinen mies.

Hän sukkuloi viikoittain muiden muassa Rauman, Turun ja Laitilan seuduilla tehden lommojen oikaisuja pääasiassa autoliikkeille sekä alihankintana kolarikorjaamoille.

– Sain oppini vanhoilta autotehtaan kisälleiltä. Vuonna 2000 perustin Kalantiin oman automaalamon, mutta kyllästyin siihen ja ryhdyin kiertämään PDR-kalustoni kanssa Lounais-Suomen autoliikkeitä. Nykyään teen lähes tulkoon pelkästään näitä maalittomia lommonkorjauksia, Hellberg kertoo.

– Työni puhuu puolestani eli minun ei ole tarvinnut kummemmin mainostella. Töitä on riittänyt niin paljon kuin viitsin tehdä, hän toteaa.

Hellbergin mukaan PDR-menetelmä sopii sellaisille lommoille ja kolhuille, joissa maalipinta ei ole mennyt rikki. Vauriokohtaan pitäisi myös päästä käsiksi pellin nurjalta puolelta.

Työvälineinä hänellä on oikaisusauvoja, kuumaliimalla kiinnitettäviä tappeja, kuumentimia, vasaroita ja kiiloja. Yksi tärkeimmistä välineistä on liikuteltava valaisin.

Pasi Hellberg pystyy myös kiillottamaan naarmut näkymättömiin, mikäli maalipinta ei ole kokonaan puhki.

– Automaalit ovat onneksi nykyään hyvin kestäviä, Hellberg toteaa.

Kommentti: Taikuri työssään

Pääsin seuraamaan Pasi Hellbergin työskentelyä hänen oikoessaan henkilöauton oveen ilmestyneitä pieniä, mutta jokseenkin syviä lommoja.

Tässä tapauksessa PDR-tekniikka sopi oikaisumenetelmäksi, sillä kolhun kohdalla maalipinta ei ollut rikki, ja peltiä pääsi työstämään nurjalta puolelta.

Vauriokohta pestiin ja Hellberg raotti kiilan avulla auton oven ikkunankarmia, jotta hän sai ujutettua oikaisuraudan oven sisälle.

Sitten hän ryhtyi varovasti kiertoliikkeellä painamaan lommoja ulospäin.

Välillä hän kuumensi peltiä kuumailmapuhaltimella, jotta pelti oikenisi helpommin. Välillä taas hän naputti lommokohtaa hellävaraisesti muovitapilla.

Kotvasen työskenneltyään Hellberg laittoi vielä lakkaa oikaisemaansa vauriokohtaan, ja lakan kuivuttua hän kiillotti työstämänsä alueen.

Lopputulos on hämmästyttävä. Lommot olivat haihtuneet kuin taikaiskusta. Missään valossa tai suunnassa kukaan ei pysty erottamaan, onko kohdassa ollut joskus jokin kolhu. Pasi Hellbergin osaaminen on käsityötaitoa parhaimmillaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut