Laivanrakennusala tarvitsee huippuosaajia

Coastal Training Centerin hallituksen puheenjohtaja Jouni Suominen näyttää valokuvasta, missä koulutuskeskuksen toimisto sijaitsee Seaside Industry Parkissa. Kuva: Elina Helkelä

Laivanrakennusalalla on meneillään nyt noususuhdanne.
Erikoisaluksia on tilattu ennätyksellisen paljon; kaikkiaan 88 huippuristeilijää on parhaillaan rakenteilla telakoilla eri puolilla maailmaa.

Laivanrakennuksen osaamista pitää jatkuvasti päivittää niin suunnittelun kuin tuotannonkin saralla.

Coastal Training Center -osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajan, raumalaisen Jouni Suomisen mukaan insinööritason koulutuksessa tulisi päästä pois sektoriajattelusta.

– Tarvitaan laaja-alaista osaamista, teknisten ja tuotantotalou-dellisten asiakokonaisuuksien ymmärtämistä, tiimien johtamis- sekä tiimityöskentelytaitoja.
Esimerkiksi suunnitteluinsinöörin pitää ymmärtää tuotantotaloutta – ja päin vastoin, hän selvittää.

Suominen on sitä mieltä, että Suomessa tehdyt, ammatillista koulutusta koskevat koulutuspoliittiset ratkaisut, ovat vaikuttaneet siihen, että perinteisissä oppilaitoksissa ei ole jäänyt riittävästi aikaa ja resursseja kehittää uusia toimintamalleja yhteistyössä yritysten kanssa.

Viime vuoden elokuussa aloittanut koulutuskeskus Coastal Training Center haluaakin vastata nimenomaan yritysten rekrytointitarpeisiin sekä henkilöstön osaamisen täsmäkoulutuksiin.

Yrityksen taustalla ja osakkaina on Satakunnan alueella toimivia yrityksiä. Sen toimitusjohtajana on Juho Isotalus Raumalta.

Coastal Training Center toteuttaa laivanrakennusalan täydennyskoulutuksia yhteistyössä Turun ammatti-instituutin ja Koneteknologiakeskuksen kanssa.

– Meillä on ollut puolitoista vuotta kestävää muuntokoulutusta. Naval engineer -sertifiointiin tähtäävän koulutuksen yhteydessä opiskelija saa suomalaisen laivanrakennusalan erikoisammattitutkintoa (LR EAT) koskevan todistuksen, Suominen selvittää.

Coastal Training Center on suunnitellut koulutuksen yhdessä Turun ammatti-instituutin kanssa. Oppilaitos ottaa vastaan tutkinnot ja allekirjoittaa tutkintotodistukset.

Ammattitaitoisista laivanrakentajista alkaa olla huutava pula koko Euroopassa.

– Puute ammattiosaajista ei koske ainoastaan laivasuunnittelua, vaan laivatuotantoa kokonaisuudessaan. Telakan lisäksi projekteissa on mukana valtava määrä alihankkijoita ja laitetoimittajia, joiden pitää myös kehittää henkilöstönsä osaamista.
Suominen muistuttaa, että tänä päivänä laivaa rakentaa yksi ihminen telakalta ja kymmenkunta ihmistä telakan ulkopuolelta.

Raumalla toimivat RMC, Deltamarin Oy, Allstars Engineering Oy sekä Etteplan ja Elomatic Turusta ovat olleet rekrytoimassa talven aikana parisenkymmentä uutta laivasuunnittelijaa, jotka tulevat työllistymään yrityksiin.

Neljän kuukauden intensiiviseen ja vaativaan koulutusjaksoon on sisältynyt teoriaa ja työharjoittelua työpaikoilla.
Kouluttajina on toiminut vajaat viisikymmentä laivanrakennusalan rautaista ammattilaista sekä koulu- että yritysmaailmasta.

Coastal Training Center ei aio keskittyä pelkästään laivanrakennusalaa koskeviin koulutustarpeisiin. Sen seuraava hanke koskee sähkö- ja automaatioalan täydennyskoulutusta.

– Suomen johtavat automaatio- ja robotiikka-alan yritykset kärsivät myös osaajien puutteesta, ja sama tilanne näyttää olevan myös laivasähkö- ja automaatioalan yritysten kohdalla. Olemme valmiit ratkaisemaan kaikkien näiden kasvusuuntautuneiden yritysten koulutus- ja rekrytointitarpeita, Jouni Suominen toteaa.
 

Liike-elämässä tapahtuu -juttusarjassa kerromme Rauman seudun yritysten kuulumisia.