Pluskelit ja pakkanen vuorottelevat - lankuta itsesi liukastelukuntoon

Jalkakäytävien hiekoittaminen tai hiekoittamisen hetkellinenkin puute aiheuttaa välittömästi kiukkuisia kommentteja sekä työpaikkojen kahvipöydissä että lehtien tekstiviestipalstoilla. Kuvat: Jussi Hietikko

Tällä viikolla liukastellaan. Raumalaisten lehtien tekstaripalstoille on jo nyt tullut kiukkuisia viestejä hiekoitustilanteesta.

Jalkakäytävällä onkin vaarallista luistella, jos ei hiekoitussepeliä ole ripoteltu yhtään kengänpohjien alle.

Tiistai-aamuna pyörällä tai kävellen kaupungilla liikkeellä olleilla oli hermo pinnassa.

Vaikka kaupungin hiekoitusautot pörräsivät keltaiset vilkut loimottaen ympäriinsä, kaikkia jalkakäytäviä ei oltu ehditty esimerkiksi aamukahdeksaksi hiekoittaa.

Lämpötila nousi nopeasti ja lumet sulivat kaduilta, jättäen ne hyvin liukkaiksi. Eikä loppuviikko näytä yhtään armeliaammalta.

Forecan mukaan keskiviikkona, torstaina ja perjantaina Raumalle olisi satamassa lunta, mutta lämpötila keikkuisi nollan molemmin puolin.

Viimeistään lauantaina lämpötilat kääntyvät taas selvästi pakkasen puolelle. Esimerkiksi sunnuntaiksi Foreca lupaa kymmentä astetta pakkasta.

Mutta kun luovuttaakaan ei voi, liukkaita kelejä täytyy vain sietää ja niiden kanssa on opittava elämään.

Selkärankaa tukevien tukilihasten olisi hyvä olla kunnossa, kun lähtee liukastelemaan ulos. Keskivartalon- ja selän syvät lihakset tukevat tasapainoa ja parantavat ryhtiä.

Tukilihaksia vahvistavaa lankutusta voi harrastaa vaikka toimistoympäristössä.

Tukilihaksia voi treenata vaikka kotioloissa ilman mitään painoja tai laitteita. Tukilihaksia voimistuttavia liikkeitä ovat muun muassa jalkojen nosto selinmakuulla, käsien ja jalkojen nostokurotus vatsalla maaten ja lankutus.

Tukilihaksia voi treenata päivittäin, sillä niitä vahvistavat liikkeet eivät ole kuormittavia ja ne tehdään rauhallisessa tahdissa.

Vaikka keskivartalo olisikin rautaa, pitävät kengät täytyy olla jalassa, kun lähtee ulos liikkumaan.

Työterveyslaitoksen ohjeiden mukaan paras talvikenkä on pehmeäpohjainen, joissa on kunnollinen pohjakuviointi. Kun pohja on pehmeä, se pitää paremmin lumella ja jäällä.

Ohjeistuksen mukaan hyvän talvikengän kanta on leveä ja se on viistottu takaa ja pohjakuvio ulottuu viistoon osaan asti.

Monet käyttävät pääkallokeleillä myös kumisia liukuesteitä, jotka vedetään kengän päälle. Nastoilla varustetuilla liukuesteillä ei voi kuitenkaan kävellä sisällä, joten esimerkiksi kauppaan mennessä ne täytyy vetää pois.

Raumalaisista urheiluliikkeistä löytyy myös kenkiä, joissa jäähän pureutuvat nastat on pohjassa.

Nastoilla varustetut kengät ovat nykyisin sellaisia, että niiden kanssa voi käydä vaikka kaupassa.

Icebug-kengät on varustettu hiiliteräsnastoilla, sekä luonnonkuminastoilla. Niitä ei tarvitse riisua kaupan kivilattialla kävellessä.

Onnettomuuksia sattuu silti, vaikka katu olisi hiekoitettu, tukiranka kunnossa ja uudet pitopohjakengät jalassa.

Suomessa tapahtuu vuosittain noin 75 000 liukastumistapaturmaa, joista 30 000 vaatii sairaalahoitoa.

Jos kaikista varotoimista huolimatta jalka lähtee alta, kaatumisen vaikutuksia voi myös aivan viime hetkillä lievittää kaatumalla turvallisemmin.

Invalidiliiton kaatumisohjeiden ydin on se, että suojellaan päätä eikä anneta käsien jäädä kaatumishetkellä kropan alle.

Kun kaatumishetkellä joustaa polvista, ei välttämättä tule niin isoa vahinkoa kuin jännittyneenä kaatuessa.

Kaatuessa on pyöristettävä yläselkää eteenpäin ja painettava leuka rintaan. Taakse pyllähtäessä olisi painettava kädet vartalon etupuolella kevyessä koukussa. Kaatumista kannattaa harjoitella sisätiloissa.