”Maastossa tunti ei riitä alkuunkaan” - läskipyörä on aloittelijalle turvallinen valinta

Vaikka raumalaiset maastopyöräilijät Markus Vuorion ja Juha Kokkosen johdolla välttelevät helpoimpia ja leveimpiä polkuja, niin he valitsevat reitit aina läheltä isoja teitä. Tuolloin ei tarvitse pelätä kunnon loppumista tai kaluston rikkoutumista. Kuva: Iiro Lehtonen

Raumalaiset Juha Kokkonen ja Markus Vuorio etenevät metsäpolkua määrätietoisesti. Leveät renkaat rullaavat vastustamattomasti eteenpäin, oli alla sitten kivikkoa, juurakoita tai keväisen pehmeää mutaa.

Nämä ovat ilmeisesti sellaiset trendikkäät läskipyörät eli fat biket?

– Tämän mallin nimi on itse asiassa plus. Se on uusin pyöräilytrendi. Renkaat ovat kooltaan tavallisen maastopyörän ja läskipyörän välimaastosta, Vuorio kertoo.

Plus-pyörät ovat olleet markkinoilla noin vuoden verran ja tuoneet maastossa ajamisesta innostuneille lisää vaihtoehtoja.

Pyörämallin kolmetuumaiset renkaat näyttävät massiivisilta, mutta ne ovat silti minimissään tuuman, parhaimmillaan jopa puolitoista tuumaa läskipyörää kapeammat.

– Aloittelijalle voimme suositella läskipyörää. Se on turvallinen tapa lähteä maastossa liikkeelle. Se on esimerkiksi ainoa pyörä, jolla voi ajaa kuivalla rantahiekalla, Kokkonen kertoo.

Raumalaiset kertovat yhdeltä pyörälenkiltä esimerkin. Sulassa ja pehmeässä kevätmaastossa Riku Luukkosen maastopyörä upposi viisitoista senttiä, kun ”plussalla” perästä tulleet Vuorio ja Kokkonen upposivat vain viitisen senttiä.

– Meno muuttuu sitä pehmeämmäksi, mitä paksumpi rengas. Pyörä ei hae silloin ihan joka koloa, Kokkonen.

– Plussa on vähän joka paikkaan sopiva. Se kantaa selvästi paremmin kuin tavallinen maastopyörä, Vuorio.

Luukkonen, Vuorio ja Tuomas Pekkola ovat kiertäneet raumalaisia polkuja muutaman vuoden ajan, Kokkonen jo noin viisi vuotta. Pekkola kehuukin, että Openstreetmaps-palveluun piirretyt Rauman metsäpolut ovat melkein kaikki juuri Kokkosen käsialaa.

– Ensimmäinen harrastusvuosi oli sellainen, että ajelin yksin GPS-paikannin ohjaustangossa ja merkitsin jokaisen ajamani polun sitten karttaan. Ei sen vuoden jälkeen kovinkaan montaa polkua ollut jäänyt merkitsemättä, Kokkonen sanoo.

Raumalaiset maastopyöräharrastajat kiertävät eri reittejä pääosin sunnuntaisin. He ajavat kesäisin välillä myös arki-iltoina, mutta talvella pelkän etuvalon kanssa metsään ei ole miellyttävää mennä.

Parhaimmillaan polkuja taittuu heiltä vuoden aikana 2 000 kilometriä. Sunnuntain lenkit ovat noin 30 kilometrin mittaisia.

– Ehkä keskinopeus voisi sunnuntailenkeillä olla sellainen kymmenen kilometriä tunnissa. Viime sunnuntaina olimme neljä ja puoli tuntia reissussa, kun pidämme aina myös taukoja, Luukkonen muistelee.

– Tunti on itse asiassa aivan liian vähän. Siinä tuntuu, että koko homma jää kesken. Pari tuntia on mielestäni sellainen minimi, Kokkonen jatkaa.

Maastopyöräilijät haluavat lenkeillään haastaa itseään ja etsivät polkuja, joissa keskinopeus reitin teknisyyden vuoksi jää välillä kävelyvauhdiksi.

Miten yhtäjaksoisesti pyörät etenevät, ennenkuin pitää laittaa jalkaa maahan?

– Juuri tuli sellainenkin tilanne, että pistettiin selkä maahan, Luukkonen naurahtaa.

– On sellaisiakin paikkoja, joista kukaan ei aja. Silloin vain talutetaan. Mutta yllättävistäkin paikoista olemme koko porukalla päässeet, kun muut ovat tehneet samat liikkeet mitä ensimmäinen, Pekkola jatkaa.

Miehet kehuvat maastopyöräilyä kokonaisvaltaiseksi jumpaksi. Siinä missä maantiellä pyöräily ottaa jalkoihin, maastossa myös kädet ja keskivartalo tekevät työtä.

– Tämä on sellaista huomaamatonta kuntoilua ja urheilua. Katsotaan maisemia, pidetään hauskaa ja yhtäkkiä paita onkin märkä, Vuorio sanoo.

Kokeneet maastopyöräilijät haluavat yhdessä Rauman Ladun kanssa perehdyttää halukkaita maastopyörän saloihin. Matalan kynnyksen maastopyöräilyn avaustapahtuma on 20.4. kello 18 Lähdepellolla, ja lenkkejä helpoilla reiteillä on tarkoitus jatkaa viikottain.

– Harrastukseen toimiva maastopyörä ja kypärä ovat oikeastaan minimi. 600–700 euron pyörällä pääsee hyvin jo alkuun, Vuorio muistuttaa.

– Kannattaa tulla kokeilemaan, vaikka pyörää ei olisikaan. Meidän pyöriä saa vapaasti kokeilla, ja luonnollisesti annamme hankintaan vinkkejä, Luukkonen sanoo.

Lisätietoa matalan kynnyksen maastopyöräilystä Rauma MTB -Facebook-ryhmästä ja Rauman Ladun sivuilta.