Koululaiset oppivat tutkimalla ja tekemällä

Atro Viikman ja Josefiina Laaksonen mittasivat meriveden lämpötilaa torstaina Pyhärannassa.

Rohdaisten koulun 3.–6.-luokkalaiset pääsivät torstaina esittelemään näytteenottotaitojaan Pyhärannan kirkon rantaan, kun kansalaisopiston Torstai-akatemia saapui Raumalta seuraamaan oppilaiden puuhaa.

Meriveden tutkimus on osa Opetushallituksen Ihan pihalla! -hanketta ja Koulujemme lähivedet -toimintamallia.
Hankkeessa kehitetään uuden opetussuunnitelman mukaista pedagogiikkaa ja ilmiöihin pohjautuvaa oppimista perusasteen opetukseen.

Hankkeiden tavoitteena on, että oppilas oppii tutkimalla ja tuottamalla itse tietoa.

Oppilaat mittasivat veden lämpötilan, pH-arvon, happipitoisuuden sekä näkösyvyyden. Torstai-akatemian Raimo Vahanto tarjosi lasten käyttöön näytteenottoon tarvittavat välineet.

Yleisö seurasi koululaisten näytteenottoa kiinnostuneena.

Koululaiset tekevät mittauksia nyt kolmatta kertaa. Ensimmäiset näytteet otettiin viime syksynä.

– Ensimmäisellä kerralla oli jonkin verran jäätä. Nyt veden lämpötila lähentelee jo kymmentä, kertoo neljäsluokkalainen Pinja Gottschalk.

Hänen tehtävänsä oli tutkia veden näkösyvyyttä yhdessä Anni Ruoholan kanssa.

– Näkyvyys 140 senttiä, julisti Pinja yleisölle esitellen samalla Secchi-levyä, jolla tulos mitattiin.

Innokkaana näytteenottoa yleisölle esitellyt Atro Viikman pitää kirkon rannan vettä puhtaana.

– Kyllä siellä voi uida. Itse menen kuitenkin vasta sitten, kun vesi on yli kymmenen astetta.

Torstai-akatemialaiset seurasivat mielissään, kun lapset ohjeistivat oikeaoppista lämpötilan mittaamista.

– Lämpötila pitää mitata aina varjon puolelta, opasti Josefiina Laaksonen yhdessä Atron kanssa. Yleisön arvailut osuivat oikeaan, kun oppilaat mittasivat lämpötilaksi seitsemän astetta.

– Ihan normaali luku, kun on näin kylmä kevät, tietää Atro.

Opettaja Tytti Kaskisen mukaan näytteenotot ovat sujuneet mukavasti. Hän on tyytyväinen siihen, että oppilaat ovat päässeet luokkahuoneesta ulos.

– Oppilaat ovat tykänneet tästä hankkeesta kovasti. Pulpetissa istumiseen tylsistyy niin helposti, tämä motivoi ihan eri tavalla oppimaan.

Anni Ruohola ja Pinja Gottschalk esittelivät näkösyvyysmittauksessa käytettyä Secchi-levyä.

Näytteenotto sujuu lapsilta jo todella hienosti, ilman opastusta.

– Toukokuun aikana tullaan ottamaan näytteitä vielä pari kertaa. Kesäloman jälkeen tutkimusta jatketaan esimerkiksi sinileväpitoisuuksien parissa, Kaskinen kertoo.

Hankkeen toteutus ja ideointi ovat opettajien vastuulla. Rohdaisten koulussa jokainen luokka on päässyt kokeilemaan meriveden tutkimusta.

– Olemme myös pakanneet kiikarit mukaan ja bongailleet lintuja, Kaskinen lisää.

Koululaiset nauttivat näytteiden ottamisesta kovasti.

– Tämä on ihan älyttömän hauskaa, oppilaat kertovat. He pitävät tärkeänä, että Itämeri pysyykin puhtaana.

– Ei saa heittää roskia sinne! Se saastuttaa meren, komentaa Pinja Gottschalk.

Myös merenpohjan kaivuu on oppilaiden mukaan väärin.

– Se näkyy sitten meidän mittauksissa, lapset kertovat.