Ostaisinko uuden vai käytetyn auton?

Valinnan vaikeus. Autonostajan tarpeet ja mieltymykset määrittelevät, kumpi auto lopulta liikkeestä lähtee matkaan - uusi vai käytetty. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Jokainen auto-ostoksilla joskus ollut on varmasti pohtinut, kumman valitsisi, käytetyn vai täysin uuden auton?
Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvasen mukaan asiassa on monta puolta, ja kysymykseen ei voi vastata täysin suoraan.

Valinta kun riippuu viime kädessä autonostajan omista tarpeista, mieltymyksistä – ja budjetista.

– Tosiasia kuitenkin on, että käytetyn auton arvonalennus on pienempi kuin uuden, jonka arvosta osa sulaa pois jo ensimmäisenä vuotena.

Uuden auton hyviksi puoliksi Tolvanen luettelee laatu- ja luotettavuusasiat, ympäristöystävällisyyden ja uusimman teknologian, josta turvallisuusteknologia ei ainakaan ole vähäisin seikka.

– Jos taas harkitsee ostavansa esimerkiksi vanhemman käytetyn auton, niin pitää pohtia, kuinka paljon on valmis sietämään autoon mahdollisesti tulevia korjaustarpeita. Jos vaikka tietää ajavansa vuodessa suuria kilometrimääriä, niin käytettyä ja paljon ajettua autoa ei ainakaan silloin kannata valita.

Tolvanen muistuttaa, että autokaupoissa on paljon myynnissä hyvin pidettyjä, vähän ajettuja ja kohtuuhintaisia vaihtoautoja, jotka ovat läpikäyneet jo ensimmäisen arvonalennuksen.

– Sellaista autoa en kuitenkaan lähtisi hankkimaan, jossa ei ole esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmää. Sellainenhan on ollut pakollisena uusissa henkilöautoissa ja kevyissä pakettiautoissa jo vuodesta 2014 lähtien.

Autonostoaikeissa olevan kannattaa ensimmäiseksi selvittää itselleen, minkälaista ajoa, ja kuinka paljon, autolla tullaan ajamaan ja paljonko siinä on yleensä matkustajia.

Lisäksi tulisi pohtia, mikä käyttövoima olisi järkevin, haluaako automaatti- vai manuaalivaihteiston ja pitääkö autolla esimerkiksi pystyä vetämään peräkärryä.

Turvallisuusasiat ovat myös hyvin tärkeitä autonvalinnassa, eivätkä vanhat autot täytä niiltä osin kaikkia nykymääräyksiä. Uudemmissa käytetyissä autoissa turvallisuuspuoli on otettu jo hyvin huomioon.

– Autoissa pitää olla tietynlainen turvallisuusteknologia. Näihin asioihin alettiin kiinnittää huomiota vuonna 1997, jolloin ryhdyttiin tekemään ensimmäisiä Euro NCAP -törmäystestejä. Silloin täydet viisi tähteä saaneet autot eivät varmasti tänä päivänä saisi yhtään tähteä, Jukka Tolvanen toteaa.

Autojen turvallisuusteknologia kehittyy jatkuvasti. Ensimmäisenä uudet innovaatiot tulevat kalliimpiin autoihin, mutta melko nopeasti ne laajenevat myös edullisempiin autoihin.

– Turvallisuuspuolella kiinnitetään huomiota nyt myös onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn. Autonvalmistajat ovat kehittäneet muiden muassa automaattisia hätäjarrutusjärjestelmiä, kaistavahteja ja robottiohjausta, jota tosin saadaan vielä jonkin aikaa odotella laajoille markkinoille.