Puuroleivät jalostuivat Raumalla puurosämpylöiksi - kohu kääntyi kaupungin nimikkosämpyläksi

Puurosämpylöitä on toistaiseksi luvassa vain tiistaisin. Kuvassa on perjantailta maalaissämpylöitä, kertoo Leipomo Ketunleivän yrittäjä Sanna Seppälä. Kuva: Juha Sinisalo

Leipomo Ketunleivän yrittäjä Sanna Seppälä alkoi viime viikolla kehitellä Raumalle nimikkosämpylää, jonka innoittajana toimi päiväkotien puurosämpyläuutisointi. Loppusysäys tuli vinkkinä kaupungin suunnasta.

– Tämä on tosi tuore juttu, koska testasin ensimmäistä kertaa viime viikolla. Meillä on kaksi puuroleipää, joten ensin kokeilin ohrapuurosta tehdystä sämpylää. Se ei onnistunut, mutta tällä viikolla spelttijauhon ja kaurapuuron yhdistelmä onnistui hyvin sämpylänäkin.

Tässä on tekijänsä Sanna Seppälän kuvaamat, tämän viikon tiistain puurolla höystetyt tuotokset, jotka miellyttivät ihmisiä Ketunleivän myymälän lisäksi Wanhan Rauman Kaffebarissa.

Nimeksi muotoutui Raumanrouhevat puurosämpylät, jotka sisältävät kaurapuuron lisäksi kahdenlaisia spelttijauhoja, hapanjuurta, merisuolaa ja vettä.

Toistaiseksi puurosämpylöitä saa vain tiistaisin Ketunleivän myymälästä sekä Wanhan Rauman Kaffebarista.

– Jää nähtäväksi, tuleeko kysyntää niin paljon, että lisäämme leipomispäiviä ja halutaanko näitä muualle valikoimiin.

Seppälä aloitti yrittäjänä marraskuun loppupuolella kotileipomistaustalla sekä kauppa- ja keittiöpuolen työkokemuksella. Entinen yrittäjä oli myös apuna.

– Juureen leipominen on oma juttunsa. Siksi ohrapuurosämpylöissäkin oli kypsymisongelmaa.

Hän haki puurosämpylöiden tuotekehitystyöhön ja brändäykseen kaupungin yrityspalveluilta neuvoja.

Sämpylä on kaupungin mukaan oiva esimerkki, kuinka raumalaiset yritykset lähtevät mukaan Rauman tarinaan.

– Juuri tällaisia rohkeita ideoita ja avauksia Raumalla tarvitaan. Toivottavasti hanke toteutuu, ja lapskoussi, topseilvellinki ja Rauma-pipari saavat rinnalleen uuden herkun, jota leivotaan muuallakin kuin Rauman päiväkodeissa, toteaa kaupunkikehitysjohtaja Rikumatti Levomäki tiedotteessa.

Rauman uuden nelivuotisstrategian nimi onkin rouhevasti rohkeampi Rauma, joka on esitteenä jaettu tällä viikolla kaupungin palvelupisteisiin.

Slogan löytyi viime vuoden lopulla kuntalais- ja henkilöstökyselyssä.

Rouheva toimintatapa tarkoittaa, että asioita ei turhaan haudota tai vatkata vaan rouhitaan ripeästi päätöksiä asukkaiden ja yritysten tarpeisiin.