Tarvontori täyttyy muodista yhden illan ajaksi – 11:s Sparkling Night järjestetään tyhjillään olevassa kauppakeskuksessa

Manu Aadeli Westlookista, Linda Sallmén (kesk.) Cafe Salista ja Linda Laine Candidasta pyörähtivät tyhjillään olevalla Tarvontorilla suunnittelemassa tulevaa Sparkling Nightia. Kolmikko kertoo, että muotitapahtumissa halutaan tuoda paikan henki esiin. ”Viime vuonna, kun olimme tehdaskiinteistössä, esiin jätettiin esimerkiksi sähkökaapeleita”, Aadeli sanoo. Kuvat: Henriikka Korte

Jo perinteiseksi muodostunut Sparkling Night järjestetään tänä vuonna uudessa paikassa, tällä hetkellä tyhjillään olevassa Tarvontorin kiinteistössä.

Raumalaisyrittäjien yhteinen ponnistus catwalkeineen nousi vuosi sitten Superlonin entiseen tehdassaliin. Tätä ennen tapahtumapaikkana toimi Cafe Sali, jossa muotia esiteltiin kahdesti vuodessa.

Viime vuoden jälkeen järjestäjät päättivät, että jatkossa muotitapahtuma tempaistaan isosti kerran vuodessa.

–Ei ollut enää mitään mahdollisuutta palata pieneen tapahtumaan, järjestelyissä mukana oleva Manu Aadeli toteaa.

Tarvontoria harkittiin tapahtumapaikaksi jo vuosi sitten. Kiinteistön puolesta puhuivat keskeinen sijainti ja persoonalliset tilat.

– Skanskan ja kiinteistönomistajan suunnasta osoitettiin heti vihreää valoa idealle, Aadeli kiittelee.

Hän, Linda Sallmén ja Linda Laine muistuttavat, että Raumalta ei löydy montaa tilaa, johon mahtuu puolentuhatta ihmistä.

– Sparkling Night ei synny yhdessä päivässä, vaan tapahtuman rakentaminen alkaa jo useita päiviä ennen sen alkua. Tästä syystä esimerkiksi autokaupat oli suljettava pois vaihtoehdoista, Sallmén taustoittaa.

”Tapahtumaa ei ole tarvinnut juuri markkinoida. Ihmiset osaavat jo odottaa gaalaa ja tulla itse tulla hakemaan lippunsa.”
Linda Laine

Puolitosissaan yrittäjät miettivät jopa torin valjastamista muotiväen käyttöön.

– Sulatusjärjestelmästä huolimatta torilla taitaisi olla vähän kylmä, Aadeli naurahtaa.

Sparkling Nightin takaa löytyvä tiimi on tekemässä ennätystä, sillä 500 lipun loppuunmyynti näytti toteutuvan jo viikkoja ennen h-hetkeä.

Viime vuonna lippuja myytiin liki 400. Saliin katsojia mahtui satakunta.

– Tapahtumaa ei ole tarvinnut juuri markkinoida. Ihmiset osaavat jo odottaa gaalaa ja tulla itse hakemaan lippunsa. Naisvoittoiseen yleisöön on löytänyt tiensä myös miehiä, Laine iloitsee.

Aadeli toteaa, että yrittäjän näkökulmasta hienoa on se, miten toistensa kanssa kilpailevat yritykset puhaltavat yhteen hiileen.

Järjestäjien näkökulmasta tapahtuman kasvu on merkinnyt esimerkiksi mallien ja asujen määrän kasvua. Malleja on tällä kertaa mukana vajaa 100, ja asuja nähdään moninkertainen määrä.

Mallit ovat edelleen amatöörejä, pääasiassa mukana olevien liikkeiden asiakkaita.

– Tuntuu, että Sparkling Nightista on tullut koko Rauman yhteinen juttu, Laine sanoo.

Aadeli, Sallmén ja Laine lupailevat, että tänä syksynä Sparkling Nightissa osallistujille tarjotaan myös ”ekstraelämys”.

– Tällä kertaa ohjelma jatkuu vielä ruoan jälkeen. Esiintyjä pidetään kuitenkin yllätyksenä, Laine lupaa.

Viime syksyn Sparkling Night -muotigaala oli järjestyksessään kymmenes.

Raumalaisten oma muotigaala järjestetään jo 11:nnen kerran

  • Yhdestoista Sparkling Night -muotigaala järjestetään Tarvontorilla 6.10. Ovet aukeavat kello 19, ja runsaan tunnin kestävä näytös alkaa noin kello 20.
  • Tapahtuman kymmenen järjestäjäyritystä ovat Café Sali, Candida, Cameo Boutique, Westlook, Riveri, Popo Shoes, Koti-Vakka, Alusasuliike Helmi, Silmäoptikot Palmu ja Salon Fiin.
  • Muotigaalan 500 lippua on loppuunmyyty.
  • Illan aikana katsojille esitellään syksyn ja pikkujoulukauden muotia.
  • Muodin lisäksi tarjolla on cocktail-purtavaa ja musiikkia.