Vanhasta Raumasta ei löydy yhtäkään suojatiemerkkiä - kenen kuuluu antaa tietä?

Suojatiemerkkien puuttumisesta huolimatta, tulee Vanhassa Raumassa kulkea varoen ja sovussa muiden tienkäyttäjien kanssa. Kuvat: Pekka Lehmuskallio

Lukijamme otti yhteyttä toimitukseen Vanhassa Raumassa sattuneen vaaratilanteen nostettua kysymyksiä hänen mieleensä.

Lukija oli kävellyt päivittäin kulkemaansa tuttua reittiä Kuninkaankadun vasenta reunaa pitkin kohti Rauman Ensimmäistä Apteekkia.

Savilankadulta Kuninkaankadulle vasemmalle kääntynyt autoilija ei kuitenkaan pysähtynyt antamaan jalankulkijalle tietä.

– Jouduin kirjaimellisesti loikkaamaan, etten olisi jäänyt auton alle. Kuljettaja sanoi, ettei Vanhassa Raumassa ole suojateitä, enkä olisi saanut astua kadulle. Mahtaako hän olla oikeassa, lukijamme kysyy.

Rauman kaupungin katujen ja liikenteen suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja on törmännyt kysymykseen ennenkin.

Pajuoja kertoo, että Vanhassa Raumassa todella ei ole yhtään suojatietä, vaan alue on niin kutsuttu Shared Space, jossa kaikki tienkäyttäjät kulkevat sulassa sovussa.

Käyttäjien kesken vallitsee vuorovaikutus ja kanssakulkijat otetaan huomioon.

– Vanhassa Raumassa tämän mahdollistavat alhaiset nopeudet. Autoilijan tulee sovittaa nopeutensa ympäröivään liikenteeseen, Pajuoja lisää.

Nortamonkadulta suojatiemerkit löytyvät, joten autoilijoiden on annettava jalankulkijoiden mennä turvallisesti tien yli.

Vanhan Rauman liikennekäytännöt sovittiin jo vuonna 1999, mutta ne herättävät yhä kysymyksiä tienkäyttäjissä.

– Huolestuneet autoilijat ovat olleet yhteydessä asiasta aiemminkin. Yleensä asiaan heräillään, kun jonkinlainen tilanne tulee omalle kohdalle, Pajuoja kertoo.

Autokoulun opettaja Kari Sinisalo peräänkuuluttaa varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta kaikille Vanhassa Raumassa liikkujille.

– Järjenkäyttö on sallittua. Ei kenenkään päälle saa ajaa, oli sitten suojatie tai ei, Kari Sinisalo toteaa.

Opetustilanteessa Sinisalo kehottaisi oppilaitaan antamaan tietä kävelijöille Savilankadun ja Kuninkaankadun risteyksessä.

– Toki ne ovat ristiriitaisia tilanteita, kun paikalta puuttuu suojatiemerkki ja asfalttimaalaus, hän toteaa.

Ajo-opisto Sinisalon oppilaat kulkevat ajotunneillaan harvoin Vanhan Rauman läpi.

– Turhaa autoilua Vanhassa Raumassa olisi hyvä ylipäätään välttää ja aluetta vähän rauhoittaa.

Ajo-opettaja muistuttaa Vanhan Rauman selkeästä 20 kilometrin tuntinopeusrajoituksesta sekä useista tasa-arvoisista risteyksistä.

– Kesän ja turistikauden lähestyessä tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta. Vanhassa Raumassa kadut ovat ahtaita ja ihmiset saattavat pysähtyä ihailemaan ja kuvaamaan rakennuksia jopa keskelle ajorataa, Kari Sinisalo muistuttaa.

Alueilla, joissa suojateitä ei ole, ei kävelijöiden kannata ylittää tietä varomattomasti, vaan turvallisesti, ripeästi ja suoraan.