Voiko taksin matkustaja saada sakon turvavöiden käyttämättä jättämisestä?

Katuhaukka lähti poliisiauton kyytiin tehovalvontaviikolla, jonka tarkoituksena on valvoa suojatiesääntöjen noudattamista ja turvalaitteiden käyttöä.

| Päivitetty

Vanhempi konstaapeli Juha Walli Lounais-Suomen poliisilaitokselta kertoo, että tehovalvontaviikko on sujunut entiseen malliin.

Maanantaina Porissa ja Kankaanpäässä jäi viiden tunnin aikana poliisin haaviin kolmisenkymmentä autoilijaa, jotka eivät käyttäneet turvavyötä tai puhuivat puhelimeen.

Tämä siitäkin huolimatta, että tehovalvontakampanjasta tiedotettiin etukäteen.

– Kun sitten kirjoitetaan sakko, niin sillä on niin sanottu tuplavaikutus. Sakotettava harmittelee sitä, että rikkoi sääntöjä vaikka tiesi tehovalvonnasta etukäteen, Walli pohtii.

Tehovalvontaviikon aikana poliisi valvoo suojatiesääntöjen noudattamista ja turvalaitteiden käyttöä. Myös puhelimien ja muiden tarkkaavaisuutta haittaavien laitteiden käyttöä valvotaan tehostetusti.

Nummenkadun liikenne on aamupäivällä melko verkkaista, kuten aina tiistaisin. Kuitenkin autoja liikkuu tasaisessa virrassa.

Vanhempi konstaapeli Niilo Nieminen pysäyttää autoja vasenta kättään kohottaen. Auto toisensa jälkeen hän toivottaa kuskille hyvät päivänjatkot, sillä heillä on turvavyöt kiinni ja puhelimet taskussa.

Sitten hän pysäyttää valkoisen uuden auton, jonka kuski vielä pysäytyshetkelläkin yrittää laittaa turvavyötä kiinni sakon välttääkseen. Konstaapeli ohjaa hänet ajamaan eteenpäin, pakettiautomallisen partioauton taakse.

Sieltä kuski käy noutamassa 70 euron rikesakon.

Vaikka turvavyön käyttäminen autoa ajaessa tuntuu päivänselvältä asialta, ei se kaikille sitä ole.

– Olen ollut kolaripaikalla, jossa oli osallisena nuorten miesten auto. Siinä autossa kaikki eivät käyttäneet turvavöitä. Muistan hyvin, kuinka yhden pojan hiuksia roikkui tuulilasista, jonka hän oli päällään rikkonut, Walli toteaa.

Vaikka turvavyön käyttäminen taajamissa tapahtuneissa kolareissa pienentää vakavan loukkaantumisen riskiä huomattavasti, pakettiautosta noutaa rikesakkolapun yksi autoilija toisensa jälkeen.

Sitten konstaapeli Nieminen pysäyttää taksin, jonka kuskilla eikä liioin kuskin vieressä istuvalla matkustajalla kummallakaan ole turvavyö kiinni.

Kun taksi kaartaa pakettiauton taakse, konstaapeli Walli alkaa pohtia, miten tilanteessa toimitaan.

Loppujen lopuksi sakon saa vain taksin matkustaja.

Lain mukaan taksikuskin ei ole pakko käyttää turvavyötä siinä tapauksessa, jos matkustaja istuu etupenkillä.

Tämä pohjautuu sellaiseen uhkakuvaan, että etupenkillä istuva matkustaja kävisi taksikuskin kimppuun ja hänen täytyisi paeta autosta viipymättä. Mutta esimerkiksi koulukuljetuksessa olevan taksikuskin täytyy käyttää turvavyötä, vaikka lapsi istuisikin etupenkillä.

Tämä lienee siis kaikille taksissa matkustaville hyvä muistutus.

Turvavyön käyttämättä jättämisestä tulee sakko, ellei matkustajalla ole sille terveydellistä selitystä.

Tällainen selitys voi olla vaikkapa juuri tehty sydänleikkaus, jolloin rintakehä on avattu.

Kolmen vartin aikana Nummenkadulla poliisit pysäyttävät toistakymmentä autoa, joiden kuskeilta tai matkustajilta on unohtunut turvavyö. Valtaosa kuitenkin käyttää turvavyötä.

Konstaapelit jatkavat tehovalvontaviikkoa ja toimittaja palaa toimitukseen. Ajomatkan aikana tehty laskutoimitus kännykkää käyttävistä vastaantulevista autoilijoista tuottaa lukeman kahdeksan.

Ehkä tehovalvontaviikon sanoma ei sittenkään ole tavoittanut aivan kaikkia raumalaisia.

Tai sanomalehden autolla ei ole samaa vaikutusta kuin sillä, että vastaan tulisi poliisiauto.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut