Arandan korjaus ja pidennys haastaa Rauman telakkaosaamisen

Rauma Marine Constructions pidentää alusta seitsemän metriä.

Suomen ympäristökeskuksen merentutkimusalus Aranda peruskorjataan Raumalla (LS 24.7.). Rauma Marine Constructions pidentää alusta seitsemän metriä. Uudistamisella on tarkoitus turvata laivan toimintakyky 2030-luvulle saakka.

Samalla sen ympäristövaikutukset ja käyttökustannukset pienenevät.

- Uudistus  mahdollistaa biodieselin ympärivuotisen käytön Arandalla. Lisäksi alus voi jatkossa kulkea lyhyitä matkoja pelkästään akkusähköllä mikä pienentää paitsi päästöjä myös aluksen mereen aiheuttamaa melua huomattavasti. Tämä on merkittävä parannus tutkimuksen kohteina olevien merieliöiden kannata, mutta tärkeää myös itse tutkimukselle, kun hydroakustisten tutkimusten teko helpottuu, sanoo kehittämispäällikkö Juha Flinkman Syken merikeskuksesta.

Nyt meneillään oleva uudistus parantaa Arandan mahdollisuuksia juuri kylmien alueiden merentutkimukseen, sillä Euroopassa on vain harvoja saman kokoluokan tutkimusaluksia, jotka kestävät arktisia olosuhteita. Rungon uuden muodon ja voimansiirron uudistaminen ansiosta Aranda pystyy jatkossa liikkumaan entistä paremmin sekä Itämeren jäissä, että Jäämeren jääkentän reunamilla.

Syken lisäksi Arandaa käyttävät muun muassa Ilmatieteen laitos ja Luonnonvarakeskus. 

Aranda-projektin onnistuminen voi tuoda lisää töitä Suomeen, sillä vastaavia uudistustarpeita on monissa muissakin tutkimusaluksissa.

- Arandan peruskorjaus on hieno mahdollisuus päästä hyödyntämään RMC:n Rauman telakan osaamista erikoisaluksissa. Tämän kaltaiset vaativat projektit ovat RMC:n erikoisosaamisaluetta parhaimmillaan ja tarjoavat motivoivia haasteita organisaatiollemme, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut