Hoitaja jonotti yli puoli tuntia päästäkseen puhelimitse läpi kyydinvälityskeskukseen, jotta voisi tilata potilaalle kotiutuskyydin.
Kello kahdeksi sairaalalle tilattu auto tuli paikalle kolmen jälkeen.
Polikliniselle vastaanotolle ajanvarauksella tulossa olleen potilaan tilaama taksi ei koskaan tullut, joten käynti jäi kokonaan väliin.
Muun muassa tällaisia tilanteita on syntynyt tällä viikolla uuden Kela-kyytijärjestelmän käyttöönoton myötä, kertoo osastonhoitaja Ulla Jalonen Rauman aluesairaalan T2-osastolta.
– Ei tämä alkuvaihe ainakaan ongelmitta ole sujunut, Jalonen huokaisee.
Kelan korvaamien kyytien välitysjärjestelmä koki muutoksen, kun turkulaisyhtiö Lounais-Suomen Taxidata (LST) otti heinäkuun alusta lähtien Satakunnan Kela-kyydit hoidettavakseen.
LST:n Kelalle tarjoamat hinnanalennukset ovat olleet monen satakuntalaistaksin mielestä kohtuuttomia, eivätkä autoilijat ole allekirjoittaneet sopimusta välitysyhtiön kanssa.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.