Kampanja etsii osaajia Lounais-Suomeen - katseet suunnattu Etelä-Suomeen

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas on yksi alueen suurista työllistäjistä. Tänä vuonna palkataan tuhat henkilöä, joista osa tosin pois lähteneiden ja lähtevien tilalle. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Lounais-Suomen yritykset tarvitsevat lisää työvoimaa. Tätä varten on tempaistu valtakunnallinen Töihin tänne -kampanja, joka houkuttelee osaajia ja muuttajia alueelle koko Suomesta.

Jos nykyiset kasvuodotukset toteutuvat, Lounais-Suomeen syntyy seuraavan viiden vuoden kuluessa 30 000 uutta työpaikkaa. Lounais-Suomen ely-keskukset ja te-toimistot ovat reagoineet luomalla koulutus- ja rekrytointipalveluita yhteistyössä yritysten kanssa, mutta osaajia tarvitaan myös muualta Suomesta.

Töihin tänne -kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti 18–35-vuotiaat nuoret ja nuoret perheet varsinkin Etelä-Suomen kasvukolmiossa ja pääkaupunkiseudulla.

Kampanja lähtee liikkeelle digimarkkinoinnilla, ja sen kivijalkana toimii työnhakijan ja muuttajan nettisivusto. Kasvoina nähdään ihmisiä, jotka ovat jo muuttaneet työn perässä Lounais-Suomeen.

– Työ tähtää pitkäjänteiseen osaajien muuttovirtaan Lounais-Suomeen, sanoo Varsinais-Suomen ely-keskuksen ylijohtaja Kimmo Puolitaival.

Töihin tänne -kampanja on tehty yhteistyössä ely-keskusten, maakuntaliittojen, yritysten, kuntien ja oppilaitosten kanssa. Kampanjan ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Ground Communications ja Satumaa Family Business.