Kannattaako kauppakeskus, jos verkkojätti Amazon tulee? Kysyimme asiantuntijoilta, miten kivijalka selviää

Kauppakeskusta on suunniteltu Kanalin länsirannalle jo pitkään, ja valmistuminen siintänee vielä vuosien päässä. Samalla verkkokauppa kasvaa räjähdysmäisesti, kun myös Amazonin uumoillaan saapuvan Suomeen.

Maaliskuussa saatiin uutinen, joka on ollut odotettavissa jo pitkään: verkkokaupan kansainvälinen jättiläisfirma Amazon tulee myös Pohjoismaihin, luultavasti jo kevään aikana.

Verkkojätin rantautumisen vaikutuksia on uutisoinnin jälkeen puitu runsaasti useissa suomalaismedioissa. Polttavin kysymys on ehkä ollut tämä: miten suomalaisen kivijalkakaupan käy, kun se joutuu taistelemaan titaania vastaan?

Raumalaisittain kysymystä voi tarkentaa vielä ajankohtaisempaan ja paikallisempaan muotoon.

Onko mitään järkeä rakentaa kauppakeskusta, kun verkkojätti tekee tuloaan?

Asetelema tuntuu helposti ylivoimaiselta. Suomalaisten yritysten tai kauppakeskuksia suunnittelevien tahojen ei kuitenkaan pitäisi luovuttaa heti kättelyssä, sanoo Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön tutkijatohtori Teemu Haukioja.

– Markkinatalouteen kuuluu kilpailu. Ei se, että joku onnistuu lanseeraamaan ylivoimaiselta tuntuvan konseptin, vielä tarkoita sitä, että hanskat täytyy lyödä tiskiin, Haukioja kommentoi Länsi-Suomelle.

Saman yksikön markkinoinnin oppiaineen professori Jaana Tähtinen toteaa, että kauppakeskuksella on omanlaisensa valtit, joita sen kannattaa hyödyntää taistelussa verkkokauppaa vastaan.

Mitä nämä valtit ovat? Entä mitä vinkkejä asiantuntijat antavat paikallisille toimijoille? Koko analyysin löydät päivän Länsi-Suomesta.

JATKA JUTUN LUKEMISTA NÄKÖISLEHDEN PARISSA

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeus maksaa vain kaksi euroa.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja, voit rekisteröityä digipalvelujen käyttäjäksi täällä.