Laitilalaiset saavat vielä odottaa eritasoristeyksiään

Laitilan risteysratkaisuja pohdittaessa täytyy Varsinais-Suomen ely-keskuksen suunnittelupäällikkö Antti Kärjen mukaan ottaa huomioon monia seikkoja. Suunnittelun täytyy lisäksi tapahtua kaupungin asemakaavaprojektien kanssa yhteismitallisesti ja samaan tahtiin. Kuva: Maarit Anttila

Laitilassa on kaivattu sujuvampia ja turvallisempia risteysratkaisuja muutamaan kohteeseen jo pitkään. Ratkaisuja on etsitty ja suunnitelmia tehty, mutta rakentamaan päästään tuskin vielä tämän vuoden aikana.

Jotain asian tiimoilta on kuitenkin luvassa, Varsinais-Suomen ely-keskuksen suunnittelupäällikkö Antti Kärki kertoo.

– Ensimmäinen laaja, virallinen yleisötilaisuus Laitilan risteysratkaisuista järjestetään maaliskuun 20. päivänä.

Suunnitelmia on esitelty myös hallitukselle, mutta rahaa niiden toteuttamiseen ei tällä haavaa ole.

Ratkaistavana on käytännössä ainakin kaksi liittymäpaikkaa. Niin sanotussa Shellin risteyksessä kohtaavat valtatie 8 ja kantatie 43. Tämä ely-keskuksessa Laitila P:nä eli pohjoisena tunnettu risteys on nykyisin valo-ohjattu.

– Siihen on kaavailtu eritasokiertoliittymää, joka olisi samanlainen kuin Maskussa, eli kiertokehä olisi sillan kansilla ylhäällä, ja alhaalla kasitie jatkuisi suoraan, Kärki selittää.

Tämän suunnitelman toimivuudesta vallitsee Kärjen mukaan melkoinen yksimielisyys. Ongelma on toinen risteys, niin sanottu Laitila E, eli eteläinen.

JATKA JUTUN LUKEMISTA NÄKÖISLEHDEN PARISSA

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeuden voit tilata tekstiviestillä kahdella eurolla.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja ja olet aktivoinut tilisi verkkopalveluihimme, pääset kirjautumaan näköislehden pariin täällä.

Jos olet jo tilaaja, mutta et ole vielä aktivoinut tiliäsi, voit tehdä sen aktivointisivulla.