Huutokauppakeisari -tv-ohjelma on suosittu kaikenikäisten televisionkatsojien keskuudessa ja ohjelman tähdet Aki, Heli ja Markku ovat päätyneet jopa lasten leikkeihin.
Tämänkin ohjelman mainoskatkoilla pienet katsojat saattavat nähdä kuitenkin materiaalia, joka ei ole heille soveltuvaa.
Mainoskatkolla voi yht’äkkiä tulla elokuvan tai sarjan mainos, joka ei sovi perheen pienimmille.Kansallisen audiovisuaalisen instituutin Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU saa palautetta närkästyneiltä katsojilta televisiokanavien ohjelmamainosten sijoittelusta.
Osa tästä palautteesta koskee juuri televisiokanavien ohjelmamainoksia, joita lähetetään myös lasten keskuudessa suosittujen ohjelmien lomassa.
– Tämä herättää vahvoja tunteita, sillä kovin herkästi suomalaiset eivät palautetta lähetä, mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikön ylitarkastaja Maarit Pietinen Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksiköstä kertoo.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.