Rauman postikortti Afrikassa: S.A. Agulhas II on rahti- ja matkustajalaiva, tutkimus- ja huoltoalus sekä jäänmurtaja

Kun projekti käynnistyi, alkoi finanssikriisi kaatua päälle ja rahoituksen järjestäminen kävi entistä vaikeammaksi. "Meiltä kysyttiin, mitä aiotte nyt tehdä. Vastasimme, että myydään jäänmurtajia Afrikkaan", muistelee Håkan Enlund naurahtaen.

Kun projekti käynnistyi, alkoi finanssikriisi kaatua päälle ja rahoituksen järjestäminen kävi entistä vaikeammaksi.

– Kun meiltä kysyttiin, mitä aiotte nyt tehdä, niin vastasimme, että myydään jäänmurtajia Afrikkaan, muistelee Håkan Enlund naurahtaen.

Vastaus ei ollut pelkkää vitsailua. Rauman telakalta keväällä 2012 luovutettu S.A. Agulhas II on tutkimusalus, tankkeri, rahti- ja matkustajalaiva, mutta myös jäänmurtaja. Laiva kun on tarkoitettu kulkemaan Etelä-Afrikan ja Etelämantereen välillä.

– Se oli kaikin puolin onnistunut projekti. Porukalla oli vahva halu tehdä hyvä laiva, eikä haasteita päästetty ongelmiksi saakka, kertoo STX Rauman myyntijohtajana toiminut Enlund.

Namibian laiva osa samaa tarinaa

Tilaaja, Etelä-Afrikan ympäristöministeriö, on myös ollut tyytyväinen alukseen.

– Olimme pienellä delegaatiolla ottamassa laivaa vastaan Kapkaupungissa. Ympäristöministeri Edna Molewa sanoi puheessaan, että maksoin tästä aluksesta 1,5 miljardia randia ja tein sen mielelläni, kertoo Enlund.

Enlund sanoo tutkimuslaivaa Rauman postikortiksi Etelä-Afrikassa.

– Samaan stooriin kuuluu Namibian valtiolle myyty pienempi tutkimuslaiva, joka avasi tien Satakunnan ammattikorkeakoulun Namibia-yhteistyölle. Suomalaista osaamista myydään sinne edelleen.

Neljä väitöskirjaa, kuusi diplomityötä

Myös Agulhas-projekti jatkuu yhä jäätutkimusten muodossa. Laivan ympärille koottiin mittava tutkimushanke, johon osallistuivat suomalaisyritykset, Etelä-Afrikan valtio ja kolme yliopistoa. Tähän mennessä on valmistunut neljä väitöskirjaa ja kuusi diplomityötä.

– Hiffasimme, ettei Suomessa ollut tehty vastaavaa täyden mittakaavan tutkimusta. Agulhasista on esimerkiksi erilaisissa jäissä kulkemiseen liittyvää tutkimustietoa niin Aker Arcticin mallikokeesta, Oulun edustalta kuin Antarktikalta.

Enlundin mukaan tuloksia tullaan käyttämään muun muassa niin sanotun Polar-koodin tulkinnassa. Tarkoitus on suojella herkkiä napamanneralueita merenkulun riskeiltä.

Agulhas-projekti oli Enlundille ikimuistoinen myös henkilökohtaisesti. Hän vietti melkein kolme kuukautta tutkimusmatkalla laivalla ja Etelämantereella.

Tanskan-lautan jälkeen toinen autolautta?

Tutkimusalukset mainitaan Enlundin nykyisen työnantajan Rauma Marine Constructionsin laivatyyppien listalla.

– STX:n vaikeuksien takia projekteja meni sivu suun, mutta nyt olemme pääsemässä taas sisään tälle markkinalle. Mahdollisuuksia on ja tutkimuslaivat sopivat edelleen Raumalla rakennettaviksi, sanoo Enlund.

Todennäköisempää kuitenkin on, että tanskalaisen Mols Linienin lautan jälkeen myös seuraava Raumalla rakennettava laiva on matkustajalautta.

– Lauttabisneksessä on selvästi investointitarvetta, kertoo Enlund, joka kiertää ahkerasti myyntimatkoilla hankkiakseen Raumalle tilauksia ja töitä.

Maailman epämiellyttävin paikka

S.A. Agulhas II -laivan päätehtävänä on ihmisten ja tavaran kuljettaminen Etelä-Afrikan tutkimuskeskuksiin Antarktiksella sekä Marion- ja Gough-saarille.

Alusta käytetään noin 300 päivänä vuodessa ja erittäin vaativissa sääoloissa.

– Ilmastoltaan Antarktis on maailman epämiellyttävin paikka. Kesän keskilämpötila on miinus 28 astetta. Talvella on yleensä 60 astetta pakkasta. Lisäksi siellä puhaltavat todella hurjat tuulet, kertoo Håkan Enlund.

Antarktiksella on 90 prosenttia maailman jäästä ja 60–70 prosenttia maailman vedestä.

Videota laivasta:

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut