"Sama kuin rajaisi taksien työaikaa" – Tuleeko Raumankin saaristolaivaliikenteeseen rajoituksia?

Hallituksen esityksen mukaan Suomen sisävesillä ja merellä rannikon läheisissä saaristoissa liikkuvien matkustalaivojen työntekijöiden työaikoihin tulisi rankkoja rajoituksia.

| Päivitetty

Suomen hallitus on esittämässä lomalta palaavalle eduskunnalle muutosta työaikoihin kotimaan matkustajalaivaliikenteessä.

Hallituksen esityksessä puhutaan sisävesiliikenteestä, mutta Suomen Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha Nybergin mukaan lakimuutos koskisi myös saaristoliikennettä.

Tällöin isku koskisi myös esimerkiksi Rauman seudun saariston linjaliikennettä.

– Virallisesti Suomessa ei ole olemassa sisävesiliikennettä, vaan kotimaan liikennealue I, jossa on mukana myös saaristoalueita, Nyberg sanoo.

Kotimaa I -alue käsittää merellä sellaiset saaristoalueet, jotka eivät ole välittömästi alttiina aavalta mereltä tulevalle merenkäynnille.

Esitys rajaisi säännöllisen työajan arkipäiville kello 7–17. Muina aikoina työ olisi ylityötä. Sitäkin saisi tehdä vain kahdeksan tuntia viikossa.

– Tämä esitys on tehty suoraan EU-direktiivin pohjalta, ja ne systeemit eivät sovellu Suomen oloihin, Nyberg sanoo.

– Vähän sama kuin rajaisi taksien tai linja-autojen työaikaa.

Suomen Matkustajalaivayhdistyksen kannanoton mukaan illat ja viikonloput ovat juuri niitä aikoja, jolloin liikennettä on eniten.

Yhdistyksen mukaan palkkakulut nousisivat lakimuutoksen myötä kohtuuttomiksi.

Juha Nyberg toivoo kansanedustajilta toimia, kun he lomilta palatessaan saavat esityksen käsittelyynsä.

– Heillä on mahdollisuus tehdä ponsi. Toivon, että asia otetaan esille.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut