Sanomalehdet yleissivistyksen kannalta tärkein media

Sanomalehdistön vaikutusta yhteiskunnalliseen keskusteluun pitää merkittävänä 86 prosenttia suomalaisista.

| Päivitetty

Suomalaisten mielestä sanomalehdet ovat yleissivistyksen kannalta tärkein media ja sanomalehdistöllä on merkittävä vaikutus yhteiskunnalliseen keskusteluun, ilmenee IRO Researchin marraskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta tekemästä Yhteisöllistyvä media -tutkimuksesta.

Sanomalehdistön vaikutusta yhteiskunnalliseen keskusteluun pitää merkittävänä 86 prosenttia suomalaisista. Neljä viidestä 15–24-vuotiaasta on tätä mieltä ja yli 65-vuotiaista lähes kaikki.

Suomalaisista 83 prosenttia pitää painettuja sanomalehtiä yleissivistyksen kannalta tärkeimpänä mediana. Näin ajattelevien osuus on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Seuraaviksi tärkeimpiä ovat Ylen televisiokanavat (80 %), Ylen radiokanavat (62 %), sanomalehtien digitaaliset palvelut (57 %) ja Ylen digitaaliset palvelut (40 %). Painettujen sanomalehtien ohella tilastollisesti merkittävää kasvua on tapahtunut sekä sanomalehtien että Ylen digitaalisten palveluiden tärkeydessä.

Yleissivistyksen kannalta vähiten merkitystä koettiin olevan Instagramilla (3 %), LinkedInillä (3 %), Twitterillä (4 %), WhatsAppilla (5 %), Facebookilla (9 %) ja YouTubella (12 %). Näiden saamat tulokset ovat samat tai alhaisemmat kuin vuosi sitten.

Lähes kaikki 15 vuotta täyttäneet suomalaiset pitävät yleissivistystä tärkeänä asiana suomalaisten hyvinvoinnille. Yleissivistyksen tärkeys nousi vielä tilastollisesti merkitsevästi neljä prosenttiyksikköä vuodessa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut