Telakan ex-pääluottamusmies: Turun kuluja siirrettiin härskisti Rauman päälle

Henkilöstö otti päätöksen alasajosta tyrmistyneenä vastaan, olihan kyseessä elinvoimainen telakka, muistelee pääluottamusmies.

Raimo Virtanen toimi Rauman telakan pääluottamusmiehenä vuodesta 2005 alasajoon eli vuoteen 2014 saakka. Metallin ammattiosasto 66:n tuoreessa 100-vuotiskirjassa Virtanen käy läpi aikajakson lukuisia käänteitä ja koettelemuksia.

Virtanen muistelee, että jo vuonna 2012 puhuttiin Rauman telakan yhtiöittämisestä ja käytiin neuvotteluja teollisuuspuiston perustamisesta.

Päivämäärä 16.9. 2013 on piirtynyt monen laivanrakentajan mieleen. Silloin saatiin uutinen, että STX lopettaa Rauman telakan.

- Henkilöstö otti tämän tyrmistyneenä vastaan, olihan kyseessä elinvoimainen telakka. Talousluvut eivät olleet miinuksella kuten Turussa väitettiin. Ainakin meidän omat taloushenkilömme olivat tätä mieltä. Kuluja siirrettiin surutta Turusta Rauman päälle, jotta saataisiin Rauman tilanne näyttämään huonolta. Todella härskiä toimintaa, sanoo Virtanen.

Hänelle jäi käsitys, että asia oli päätetty pienessä piirissä, johon kuului viisi henkilöä Turun telakanjohdosta ja valtakunnan politiikan edustajia.

Pääluottamusmiehenä Virtanen sai ajella vuoristoradalla ja rampata tiukoissa neuvotteluissa.

- Voin sanoa Rauman telakan olleen ainakin huomattavasti joustavampi monissa käytännön asioissa kuin iso ja jäykkä Turun telakka, sanoo Virtanen.

Paikallisia ammattilaisia närästi tämän tästä alihankinnan lisääntyminen. Vuonna 2006 Virtanen laski telakalla olleen kansalaisuuksia kuusitoista. Kieliongelmat tulivat pääluottamusmiehen mukaan esille usein silloin, kun oli tehty jotain väärin.

- Silloin ei haluttu ymmärtää mitään.

Hauskan tarinan Virtanen kertoo parikymmenpäisen skottiporukan Rauman-komennuksesta vuonna 1998. Raumanmeren pureva viima yllätti skotlantilaiset, jotka kuluttivat kuukaudessa Kosan-kaasua vuoden edestä.

- He olivat rakentaneet kivikasan ja laittoivat siihen kaasupolttimen, jossa polttivat tulta koko ajan. Ehkä siinä lämmitellessä tarkeni, mutta laivalohkojen valmistuminen ei juurikaan edennyt.

Komennus lopetettiin kesken. Muistoksi jäivät hienot piirrokset vessan seinällä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut