80-vuotias Kesko elämänsä kunnossa

Keskon kolmannen vuosineljänneksen tulos oli yhtiön 80-vuotisen historian paras. Vertailukelpoista liikevoittoa kertyi kolmessa kuukaudessa 182 miljoonaa euroa.

Jo toisen vuosineljänneksen tulos oli ennätysmäinen. Kesko arvioi koko vuoden liikevoiton osuvan haarukkaan 530–570 miljoonaa euroa.

Se on erinomainen tulos koronakriisin aiheuttamissa poikkeusoloissa.

Poikkeusoloissa yhtiö syntyikin, toisen maailmanpalon melskeissä.

Neljä vähittäiskaupan tukkuliikettä yhdistyi Keskoksi lokakuussa 1940 välirauhan aikaan eli talvisodan päätyttyä mutta ennen jatkosodan syttymistä.

Sittemmin Kesko vietiin pörssiin. Tänään yhtiön suurimpia omistajia ovat kauppiaat ja suomalaiset institutionaaliset sijoittajat.

Matkan varrella Kesko, tutummin K-ryhmä, on ollut mukana monessa bisneksessä. Sillä on ollut myös paljon omaa tuotantoa: esimerkiksi elintarvikkeita, vaatteita, sohvia, polkupyöriä ja tulitikkuja.

Tällä hetkellä Kesko keskittyy kolmeen: päivittäistavara-, rauta- ja autokauppaan.

Kaksi ensin mainittua ovat menestyneet koronakaudella hyvin. Ne ovat selvästi hyötyneet matkustamisen vähentymisestä. Kotitalouksien kulutus kohdistuu nyt enemmän kotiin.

Autokaupan kysyntä kääntyi kesällä kasvuun. Kaupaksi kävivät niin uudet kuin käytetyt autot.

Ruuan verkkokaupan kasvusta korona-aikana on tehty monta uutista. Silti nettikaupan osuus on vasta noin kaksi prosenttia. Pääjohtaja Mikko Helander ennustaa sen olevan kahden vuoden päästä 3–4 prosenttia.

Talouselämä-lehden haastattelussa Helander miettii ääneen, miten verkkokaupan lisäkustannuksia voi siirtää kuluttajalle: ”Jos keräily ja kuljetus on tappiollista, se ei ole kestävällä pohjalla”, hän sanoo.

Kilpailijoiden S-ryhmän ja Lidlin halpuutuskisan Helander kuittaa markkinointiviestintänä. Hän toteaa elintarvikkeiden hinnan nousseen tänäkin vuonna Suomessa.

”Kesko keskittyy kolmeen bisnekseen: päivittäistavara-, rauta- ja autokauppa.”